گلوتارال

GLUTARAL (GLUTARALDEHYDE)

موارد مصرف:

گلوتارال برای ضدعفونی واستریل کردن وسایل دندانپزشکی،جراحی، آندوسکوپی، حرارتسنجها ووسایل پلاستیکی و لاستیکی مورد استفادهدر راههای تنفسی و بیهوشی بهکارمیرود.

فارماکینتیک:

مکانیسم:

گلوتارالیکدیآلدئید اسیدیاست. قلیاییکردن 7/5-8/5 = pHبابیکربنات سدیم یا نمکهائی پتاسیم منجربه تبدیل آن به یک عامل ضد میکرب قوی بااثر میکربکشی، ضدتوبرکولوئید،قارچکشی، اسپورکشی و فعالیتضدویروسی میشود. توانایی ترکیب حتیدر حضور مواد آلی (خون، بافت، مخاط)نیز به میزان زیاد باقی میماند.

موارد منع مصرف:

هشدار:

1 ـ بخارات حاصل از محلولممکن است باعث تحریک دستگاه تنفسیشود. 2 ـ تماس محلول با پوست و مخاط ممکناست باعث بروز حساسیت گردد.

عوارض:

نکات:

از تماس محلول باچشمها، پوست و غشاهای مخاطی بایداجتناب شود. در صورت تماس اتفاقی،موضع باید سریعا با آب شسته شود و درخصوص چشمها به پزشک مراجعه شود.

میزان مصرف:

برای ضدعفونی و استریلکردن وسایل ابتدا باید دبریدهای موجودبر آنها توسط برس و یک محلول پاککنندهملایم پاک گردد. سپس وسایل یادستگاههای تمیز و خشک شده باید در یکسینی گذاشته شده و بهمدت 15-20 دقیقهبرای ضدعفونی شدن و به مدت حداقل 10ساعت برای استریل شدن (از بین رفتناسپورهای بیماریزا) در ظرف حاویمحلول قلیایی گلوتارال غوطهور گردند.برای بهحداقل رسانیدن بو و جلوگیری ازتبخیر، در ظرف بسته نگهداشته شود.

تداخل داروئی:

اشکال:

Disinfectant Solution: 2%