سیپروهپتادین

CYPROHEPTADINE HCI

موارد مصرف:

سایپروهپتادین برای درمانآلرژی ناشی از تب یونجه، کهیر و کهیرغولآسا، کهیر ناشی از سرما، میگرن ودرمان بیماری کوشینگ استفاده شدهاست.

فارماکینتیک:

این دارو بخوبی از دستگاهگوارش جذب میگردد. اثر آن 60 ـ 15دقیقه پس از مصرف خوراکی ظاهرمیگردد. دفع آن کلیوی و اغلب بهصورتمتابولیت طی 24 ساعت صورت میگیرد.

مکانیسم:

این دارو آنتاگونیستگیرندههای H1 و گیرندههای سروتونینیمیباشد. به دلیل خاصیت آنتیهیستامینیآن، اثر ضد آلرژی دارد.

موارد منع مصرف:

هشدار:

1 ـ احتمال سرگیجه، تسکینبیش از حد، اغتشاش شعور و کمی فشارخون ناشی از مصرف این دارو درسالخوردگان بیشتر است. 2 ـ مصرف طولانی مدت این دارو باعثخشکی دهان میشود و احتمال گلودرد،عفونت دهان و گلو و پوسیدگی دندانوجود دارد.

عوارض:

عوارض شایع این داروخشکی دهان، تاری دید، خوابآلودگی،غلیظ شدن ترشحات نایژه و افزایش وزنمیباشند.

نکات:

1 ـ احتمال افزایش وزنوجود دارد. 2 ـ بمنظور کاهش تحریک گوارشی همراهبا غذا، آب یا شیر مصرف گردد. 3 ـ در صورت بروز خواب آلودگی ازانجام کارهایی که نیاز به تمرکز حواسدارند خودداری گردد. 4 ـ این دارو میتواند عوارض سمی گوشیسالیسیلاتها را بپوشاند.

میزان مصرف:

بزرگسالان: در درمان آلرژی مقدار 4میلیگرم 4 ـ 3 بار در روز و حداکثر 32میلیگرم در روز مصرف میشود. درمیگرن 4 میلیگرم تجویز که در صورتنیاز پس از نیم ساعت تکرار میشود. مقدارمصرف نگهدارنده آن 4 میلیگرم هر 6 ـ 4ساعت است. کودکان: در کودکان 6 ـ 2 سال 2 میلیگرم3 ـ 2 بار در روز و حداکثر 12 میلیگرم درروز مصرف میشود.

تداخل داروئی:

مصرف همزمان ایندارو با مضعفهای CNS ممکن است اثراتمضعف آن را افزایش دهد. استفادههمزمان این دارو با داروهایآنتیکلینرژیک اثرات جانبی آن را تشدیدمیکند. مصرف همزمان داروهای سمیبرای گوش مانند سالیسیلاتها ووانکومایسین با این دارو ممکن است اثرسمی آن را بر گوش از جمله وزوز گوش وسرگیجه را بپوشاند.

اشکال:

Tablet: 4mg