دیفن هیدرامین کامپاند

DIPHENHYDRAMINE COMPOUND

موارد مصرف:

این دارو برای تسکین سرفهو نشانههای احتقانی آن مصرف میشود.همچنین انقباض نایژهها ناشی ازهیستامین را نیز تخفیف میدهد.

فارماکینتیک:

اثر خوراکی این دارو پس از60 ـ 15 دقیقه ظاهر میگردد. دفع آن کلیویبوده و بهصورت متابولیت است.کلرورآمونیوم از راه دستگاه گوارش طی6 ـ 3 ساعت جذب گردیده و در کبدمتابولیزه و به اسید کلریدریک و اورهتبدیل و از کلیه دفع میگردد.

مکانیسم:

این ترکیب دارای اثر ضدهیستامین و ضد کولینرژیک است و باعثتسکین سرفه میشود. بدلیل داشتن کلرورآمونیوم دارای اثر خلط آور و بدلیل داشتناثر آنتیکولینرژیک باعث کاهش ترشحاتنایژه میشود. در ضمن علایم احتقان را کهاغلب با سرفه همراه است از بین میبرد وباعث کاهش احتقان بینی و نایژه میشود.

موارد منع مصرف:

این دارو در عیب شدیدکار کبد و کلیه، در بیمارانی که مبتلا بهاسیدوز اولیه تنفسی میباشند و درصورت وجود پورفیریا نباید مصرفشود.

هشدار:

1 ـ این فرآورده در اختلال کارکلیه باید با احتیاط تجویز گردد. 2 ـ مصرف این دارو در صرع، هیپرتروفیپروستات، احتباس ادرار، گلوکوم وبیماریهای کبد باید با احتیاط صورت گیرد.

عوارض:

احتمال تحریک مخاط معدهو ایجاد ناراحتی معده، بیاشتهایی، تهوع واستفراغ با مصارف زیاد آن وجود دارد. دربیماران با اختلال کار کلیه ممکن استعوارض پوستی و حساسیتی افزایش یابد.این دارو همچنین بدلیل داشتن دیفنهیدرامین میتواند عوارض ضدموسکارینی از خود نشان دهد.

نکات:

1 ـ این دارو ممکن استباعث خوابآلودگی گردد. 2 ـ بمنظور کاهش تحریک گوارشی همراهغذا مصرف گردد. 3 ـ در صورت مصرف این دارو تشخیصآپاندیسیت و علایم سمی بر گوش ناشی ازداروها مشکل میگردد.

میزان مصرف:

بزرگسالان: مقدار 5 یا 10 میلیلیتر هر دویا سه ساعت مصرف میگردد. کودکان: 5 ـ 1 سال مقدار 2/5 میلیلیتر هرسه یا چهار ساعت و در کودکان 12 ـ 6سال مقدار 5 میلیلیتر هر سه یا چهارساعت مصرف میشود.

تداخل داروئی:

بدلیل وجود دیفنهیدرامین در این فرآورده استفاده همزمانبا مضعفهای CNS ممکن است اثراتمضعف این دارو را افزایش دهد. استفادههمزمان آن با داروهای آنتیکولینرژیکاثرات جانبی این دارو را تشدید میکند.مصرف همزمان داروهای سمی برایگوش مانند سالیسیلاتها و وانکومایسینبا این دارو ممکن است اثر سمی آنها برروی گوش (از جمله وزوز گوش وسرگیجه) را بپوشاند. بدلیل وجود سیتراتسدیم در فرآورده احتمال تداخل باکینیدین، ضد اسیدها بخصوص بیکربناتسدیم، داروهای حاوی کلسیم ودیگوکسین وجود دارد.

اشکال:

Syrup: (Diphenhydramine HCI 12.5mg+ Sodium Citrate 50mg + AmmoniumChloride 125mg + Menthol 1mg) / 5ml