کلونازپام

CLONAZEPAM

موارد مصرف:

این دارو در درمان حملهمداوم صرعی، صرع میوکلونوس و سایرانواع صرع بکار میرود.

فارماکینتیک:

این دارو از راه خوراکی وطی 1-2 ساعت به خوبی جذب میشود. درکبد متابولیزه شده و از کلیه دفع میگردد.نیمه عمر دارو طولانی است.

مکانیسم:

با اثر برگیرنده اختصاصی درغشای سلول عصبی اثر مهاری گاماآمینوبوتیریک اسید (GABA) را که در تمامنواحی CNS باعث مهار پیشسیناپسی وپس سیناپسی میگردد، تسهیل کرده یاافزایش میدهد.

موارد منع مصرف:

در موارد تضعیفتنفسی و نارسایی حاد ریوی نباید مصرفشود.

هشدار:

1 ـ در بیماری تنفسی، نارساییکبدی و کلیوی و پورفیری با احتیاطمصرف شود. 2 ـ احتمال بروز کمی فشار خون و آپنه درزمان مصرف این دارو وجود دارد.

عوارض:

خوابآلودگی، خستگی،ضعف عضلانی، اشکال در تمرکز حواس،افزایش جریان بزاق، پرخاشگری (واکنشمتناقض)، تحریکپذیری و تغییرات روانی،از عوارض این دارو است.

نکات:

1 ـ از قطع ناگهانی داروپرهیز شود. 2 ـ این دارو با ایجاد خوابآلودگی، برانجام کارهایی که نیاز به مهارت دارند،ممکن است تأثیر گذارد.

میزان مصرف:

بزرگسالان: در ابتدا 1 میلیگرم (درسالمندان 0/5 میلیگرم) در شب بمدت 4شب، مصرف میشود که طی 2-4 هفته بهمقدار نگهدارنده روزانه 4-8 میلیگرم درمقادیر منقسم افزایش مییابد. کودکان: در کودکان یک ساله و کمتر 0/25میلیگرم (تا حد 1 ـ 0/5 میلیگرم قابلافزایش است) و در سنین 1-5 سال 0/25میلیگرم (تا حد 1-3 میلیگرم قابل افزایشاست)، کودکان 5-12 سال 0/5 میلیگرم (تاحد 3-6 میلیگرم قابل افزایش است)،مصرف میشود.

تداخل داروئی:

مصرف همزمان باداروهای مضعف CNS، ضد دردهایمخدر، بیهوشکنندههای عمومی،مهارکنندههای مونوآمینو اکسیداز(MAO)، ضد افسردگیهای سه حلقهای وداروهای پایینآورنده فشار خون که باعثتضعیف CNSمیشوند (مانند کلونیدین ومتیلدوپا) و رزرپین ممکن است اثرمضعف CNS این دارو را تشدید نماید.آنتیاسیدها جذب کلونازپام را به تأخیرمیاندازند. مصرف همزمان با تریمتافانقبل از عمل جراحی، باعث تشدید اثرپایینآورنده فشار خون شده و خطرسقوط شدید فشار خون، شوک و کلاپسقلبی ـ عروقی را در حین جراحی افزایشمیدهد. مصرف همزمان با کاربامازپینسبب افزایش متابولیسم و کاهش غلظتسرمی کلونازپام میگردد. سایمتیدینمتابولیسم کلونازپام را مهار کرده و سببافزایش غلظت پلاسمایی آن میشود.ایزونیازید ممکن است از طریق مهار دفعکلونازپام غلظت پلاسمایی آن را افزایشدهد. ریفامپین ممکن است متابولیسمکلونازپام را افزایش دهد و منجر به کاهشغلظت سرمی آن میشود.

اشکال:

Tablet: 1 mg