اتامبوتول

ETHAMBUTOL HCI

موارد مصرف:

اتامبوتول همراه با سایرداروهای ضد سل در درمان این بیماریمصرف میشود. در صورتی که خطربروز مقاومت دارویی کم است، میتواناین دارو را از رژیم درمانی حذف کرد.

فارماکینتیک:

این دارو از راه خوراکی بهسرعت جذب میشود و در اکثر بافتها ومایعات بدن انتشار مییابد. اوج غلظتسرمی اتامبوتول 4 ـ 2 ساعت پس ازمصرف خوراکی حاصل میشود. نیمهعمر این دارو 4 ـ 3 ساعت است که درصورت عیب کار کلیه ممکن است تا 8ساعت افزایش یابد. دفع این دارو عمدتاکلیوی است، اما مقادیری از دارو نیز از راهمدفوع دفع میگردد.

مکانیسم:

اتامبوتول یک آنتیبیوتیکباکتریواستاتیک است که به نظر میرسددر سنتز RNA تداخل نماید.

موارد منع مصرف:

این دارو در کودکان کمسن و در بیماران مبتلا به نوریت اپتیک ودید ضعیف نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ در صورت ابتلای بیمار بهعیب کار کلیه، باید مقدار مصرف داروکاهش داده شود. 2 ـ باید به بیمار تذکر داد که در صورتبروز هرگونه تغییر در بینایی بلافاصله بهپزشک مراجعه نماید.

عوارض:

عوارض جانبی اتامبوتولعمدتا مربوط به اختلالات بینایی بهصورتکاهش دقت بینایی، کوررنگی و محدودشدن میدان دید میباشد که با علایم نوریتاپتیک، کوررنگی قرمز ـ سبز بروزمینماید.

نکات:

1 ـ در صورت بروزتحریک گوارشی، میتوان دارو را با غذامصرف کرد. 2 ـ در صورت بروز تاری دید یا کاهشبینایی باید احتیاط کرد و بلافاصله بهپزشک مراجعه نمود.

میزان مصرف:

بزرگسالان و کودکان: مقدار مصرف ایندارو در بزرگسالان و کودکان با سنبیشتر از 6 سال در درمان بدون نظارت درمرحله اول mg/kg/day 25 ـ 15 میباشد. دردرمان تحت نظارت به مقدار 30mg/kg سهبار در هفته یا 45mg/kg دو بار در هفتهمصرف میشود.

تداخل داروئی:

اشکال:

Film Coated Double Scored Tablet:400mg