کاپتوپریل

CAPTOPRIL

موارد مصرف:

این دارو برای کنترل زیادیخفیف تا متوسط فشارخون به تنهایی یاهمراه یک داروی مدر تیازیدی و همچنیندر درمان زیادی شدید فشار خون که بهسایر تدابیر درمانی پاسخ نمیدهند،مصرف میشود. کاپتوپریل بهعنوانداروی کمکی در نارسایی قلب، پس ازسکته قلبی و در آسیب کلیوی در بیمارانمبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولینمصرف میشود.

فارماکینتیک:

مکانیسم:

موارد منع مصرف:

این دارو در بیماریکلیوی ـ عروقی و تنگی آئورت نبایدمصرف شود.

هشدار:

1 ـ در موارد زیر این دارو باید بااحتیاط مصرف شود: سابقه آنژیوادمزیادی پتاسیم خون، تنگی شریان کلیه،پیوند کلیه و عیب کار کلیه. 2 ـ در بیمارانی که تحت رژیم غذایی شدیداکم نمک قرار داشته یا دیالیز میشوند،کاهش ناگهانی در میزان آنژیوتانسین II بهعلت مصرف داروهای مهار کننده ACE،ممکن است سبب کاهش ناگهانی و شدیدفشارخون شود. علاوه بر این خطرنارسایی کلیه ناشی از مصرف داروهایمهار کننده ACE در بیمارانی که سدیم وحجم خون آنها کاهش یافته یا در بیمارانیکه مبتلا به نارسایی احتقانی قلب هستند،افزایش مییابد.

عوارض:

کاهش فشارخون،سرگیجه، سردرد، تهوع (و گاهگاهیاستفراغ)، کرامپ عضلانی، خشکی مداومدهان، سرفه، تغییرات صدا و حس چشایی،التهاب مخاط دهان، سوء هاضمه، دردشکم، عیب کار کلیه، افزایش پتاسیم خون،آنژیوادم، کهیر، بثورات جلدی و حساسیتمفرط و اختلالات خونی با مصرف ایندارو گزارش شده است.

نکات:

1 - مصرف این داروحتی در صورت احساس بهبودی بایدادامه یابد. 2 ـ این دارو افزایش فشارخون را درماننمیکند، بلکه آن را کنترل مینماید. از اینرومصرف آن ممکن است تا آخر عمرضروری باشد. 3 ـ از مصرف سایر داروها، بخصوصداروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخهندارند، باید خودداری شود. 4 ـ طی مصرف این دارو، رعایت رژیمغذایی و محدودیت مصرف سدیم اهمیتدارد.

میزان مصرف:

بزرگسالان: بهعنوان پایین آورندهفشارخون، ابتدا مقدار 12/5 میلیگرم 2 یا3 بار در روز مصرف میشود که درصورت نیاز، پس از یک یا دو هفته مقدارمصرف را میتوان به 25 میلیگرم 2 یا 3بار در روز افزایش داد. در اختلال عملکردبطن چپ پس از سکته قلبی، ابتدا مقدارواحد 6/25 میلیگرم و سپس 12/5میلیگرم 3 بار در روز مصرف میشود کهبتدریج طی چند روز تا میزان 25 میلیگرم3 بار در روز افزایش مییابد. مقدارنگهدارنده 50 میلیگرم 3 بار در روز است.در آسیب کلیوی در بیماران دیابتی، 25 میلیگرم 3 بار در روز مصرفمیشود. در نارسایی احتقانی قلب، ابتدا 12/5میلیگرم 2 یا 3 بار در روز مصرفمیشود. سپس مقدار مصرف در صورتنیاز، هر روز تا میزان 50 میلیگرم 2 یا 3بار در روز افزایش مییابد. مقدارنگهدارنده 100 ـ 25 میلیگرم 2 یا 3 بار درروز است. برای بیمارانی که به علت درمانقبلی با داروهای مدر، سدیم و آب بدن آنهاکاهش یافته، بیمارانی که درمان باداروهای مدر را ادامه میدهند یا بیمارانیکه نارسایی کلیوی دارند، مقدار اولیه 12/5 ـ 6/25 میلیگرم 2 یا 3 بار در روزاست. این بیماران برای مراقبت از کاهشبیش از حد فشار خون، حداقل یک ساعتپس از مصرف مقدار اولیه باید تحت نظرباشند. بیشینه مقدار مصرف دربزرگسالان mg/day 150 است. کودکان: مقدار اولیه mg/kg 0/3 سه بار درروز است که بر حسب نیاز هر 24 ـ 8ساعت به مقدار mg/kg 0/3 افزایش مییابد.در نوزادان، ابتدا mg/kg 0/01 دو یا سه باردر روز مصرف میشود که سپس برحسب نیاز و تحمل بیمار تنظیم میشود.برای بیمارانی که به علت درمان قبلی باداروهای مدر، سدیم و آب بدن آنها کاهشیافته، بیمارانی که درمان با داروهای مدررا ادامه میدهند یا بیمارانی که نارساییکلیوی دارند، مقدار اولیه mg/kg 0/15 سهبار در روز خواهد بود.

تداخل داروئی:

مصرف همزمان ایندارو با داروهای بیهوش کننده، اثر کاهندهفشار خون را افزایش میدهد. مصرفهمزمان این دارو با داروهای ضد التهابغیر استروئیدی ممکن است اثر پایینآورنده فشارخون کاپتوپریل را کاهشداده و خطر نارسایی کلیه افزایش یابد. درصورت مصرف همزمان این دارو باسیکلوسپورین، خطر بروز زیادی پتاسیمخون افزایش مییابد. در صورت مصرفهمزمان کاپتوپریل با داروهای مدرنگهدارنده پتاسیم و مکملهای پتاسیم،احتمال بروز زیادی پتاسیم خون وجوددارد. همچنین داروهای مدر ممکن استسبب افزایش اثر کاهنده فشارخون،کاپتوپریل شوند. در صورت مصرفهمزمان لیتیم با کاپتوپریل، دفع لیتیمکاهش یافته و غلظت آن در پلاسما افزایشمییابد.

اشکال:

Tablet : 25 mg, 50 mg