کولتار

COAL TAR

موارد مصرف:

کولتار برای درمانپسوریازیس و گهگاه اگزمای آتوپیکمزمن بهکار میرود.

فارماکینتیک:

مکانیسم:

این دارو هیپرپلازی پوست رادر برخی از اختلالات پرولیفراتیو کاهشمیدهد.

موارد منع مصرف:

دارو در محل عفونت،پسوریازیس چرکدار یا حاد و یا ناحیهبدون پوست نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ از تماس دارو با چشمها،مخاط یا پوست صدمه دیده باید اجتنابشود. 2 ـ مصرف دارو با متوکسالن سیستمیک یاموضعی توصیه نمیشود.

عوارض:

تحریک پوستی و ضایعاتمشابه بثورات، حساسیت به نور، رنگیشدن پوست، مو و البسه گزارششدهاست.

نکات:

1 ـ برای استفاده ازشامپو، موی سر باید با آب گرم مرطوبشده، با شامپو شسته و آبکشی گردد.شستشو با شامپو باید تکرار شده و پس ازپنج دقیقه موها بهدقت آبکشی شود. 2 ـ فرآوردههای مایع حاوی این دارو رامیتوان روی پوست خشک یا مرطوببهکار برد یا آنها را بهمقدار لازم به آبنیمگرم وان حمام افزوده و استحمام کرد.در صورت مصرف مستقیم آن بر پوستباید مقدار کافی از دارو را روی موضعمورد نظر قرار داده و به آرامی مالش داد. 3 ـ محلول دارو آتشگیر است و نباید درنزدیکی گرما یا شعله باز و یا هنگام سیگارکشیدن مصرف شود. 4 ـ دارو ممکن است بهطور موقت رنگموهای بور، سفید یا رنگی را تغییر دهد. 5 ـ بهدلیل احتمال بروز واکنش حساسیتبه نور، تا 72 ساعت پس از مصرف دارونواحی تحت درمان نباید در معرض نورمستقیم خورشید قرار گیرند، مگر اینکهپزشک توصیه دیگری کرده باشد.

میزان مصرف:

بزرگسالان: لوسیون 2 تا 5 درصد رامیتوان 2-4 بار در روز بهطور موضعیمصرف کرد یا اینکه آن را در آب نیمگرموان حمام ریخته و استحمام کرد. شامپویحاوی این دارو دوبار در هفته و یا مطابقدستور پزشک مصرف میشود.

تداخل داروئی:

مصرف همزمانداروهای حساسکننده به نور از قبیلمتوکسالن، اسید نالیدیکسیک،گریزئوفولوین، فنوتیازینها،سولفونامیدهای سیستمیک،تتراسیکلینهای سیستمیک و مدرهایتیازیدی با فرآوردههای حاوی این داروممکن است موجب بروز اثرات تجمعیحساسیت به نور شود.

اشکال:

Lotion: 5% Shampoo: 1%