فلوئوسینولون

FLUOCINOLONE ACETONIDE

فلوئوسینولون در درمانعلامتی اختلالات آلرژیک و یا التهابیپوست نظیر اگزما، انواع درماتیت، لوپوس اریتماتوز، پسوریازیس، نیشحشرات، پمفیگوئید و پمفیگوس بکارمیرود.

متابولیسم کورتیکو ـاستروئیدها عمدتا در خود پوست صورتمیگیرد. ولی متابولیسم پوستی این دارونسبت به سایر کورتیکواستروئیدهایپوستی کمتر بوده و بهمین دلیل امکانجذب سیستمیک این دارو نسبتا بیشترمیباشد. دارو دارای متابولیسم کبدی نیزمیباشد.

این دارو با عبور از غشاءسلولی به گیرندههای خود در سیتوپلاسممتصل شده و کمپلکس دارو ـ گیرنده واردهسته سلولی میشود. این کمپلکس بااتصال به نواحی خاصی از DNA موجبتحریک روند رونویسی mRNA و بدنبالآن ساخت آنزیمهایی میگردد که گمانمیرود مسئول ایجاد اثرات ضد التهابیمیباشند.

در بیماری روزاسه وحالات التهابی زخمدار و یا خارش دار ونیز درمان آکنه نباید مصرف شود.

از مالیدن این دارو روی پوستکودکان تا حد امکان پرهیز شود.

بدلیل کم بودن متابولیسمپوستی فلوئوسینولون و امکان جذبسیستمیک قابل توجه، عوارضی نظیرسندرم کوشینگ، افزایش قند خون و وجودقند در ادرار و در دراز مدت تضعیف محورهیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ فوق کلیه محتملمیباشد. بروز عوارض جانبی موضعیمانند تشدید عفونتهای درمان نشده،نازک شدن پوست، درماتیت تماسی،اختلالات التهابی در ناحیه صورت بویژهدر خانمها و آکنه در محل کاربرد فرآوردهنیز گزارش شده است.

1 ـ از مصرف خودسرانه این دارو خودداری شود. 2 ـ از بکار بردن پوشش و یا پانسمان رویناحیه تحت درمان با فلوئوسینولونخودداری شود. 3 ـ از تماس دارو با چشمها اجتناب شود. 4 ـ در صورتی که با گذشت دو هفتهعارضهای که برای آن فلوئوسینولونتجویز شده، بهبود پیدا نکرد و یا بدتر شد، باید به پزشک مراجعه شود. 5 ـ قبل از شیردهی از استفاده این داروروی بافت پستان خودداری شود.

بزرگسالان: از کرم یا پماد 0/025%فلوئوسینولون 2 تا 4 بار در روز استفادهمیشود. کودکان: دارو تنها یک بار در روز استفادهمیشود.

Topical Cream: 0.025 % Topical Ointment: 0.025 %