روغن اتیودایزد

ETHIODIZED OIL

موارد مصرف:

این دارو برای عکسبرداریاز رحم و لوله های رحمی، برای تشخیصتومورهای داخل لوله و گردن رحم و سایراختلالات داخل لولههای رحمی مصرفمیشود. این دارو همچنین برایعکسبرداری از سیستم لنفاوی به منظورتشخیص تومورهای سرطانی و ارزیابیآنها به کار میرود.

فارماکینتیک:

مکانیسم:

داروهای حاجب یددار درحین عبور از مجاری مختلف بدن با جذباشعه X میزان تمایز بافتی را افزایش داده وساختمانهای داخلی بدن را ترسیم میکنند.میزان ید این دارو 37 درصد است.

موارد منع مصرف:

در صورت حساسیتمفرط به دارو، نباید مصرف گردد. همچنیناین دارو نباید برای عکسبرداری ازبرونشها یا از راههای داخل عروقی یاداخل نخاعی استفاده شود. عکسبرداری ازرحم و لولههای رحمی در موارد ذیلممنوع است: حاملگی داخل رحمی،خونریزی داخل رحمی یا 30 روز پس ازکورتاژ یا نمونه برداری مخروطی از گردنرحم، برای بیماران مبتلابه بیماری التهابیحاد لگنی، ضایعات مشخص گردن رحمیاالتهاب لایه داخلی گردن رحم همراه باخونریزی داخل رحمی. عکسبرداری ازمجاری لنفاوی در موارد ذیل ممنوع است:بیماران با شانت راست به چپ قلبی،مبتلایان به بیماریهای پیشرفته ریوی و دربیمارانی که پرتونگاری ریوی داشتهاند.

هشدار:

1 ـ در تمام اوقات تجهیزات کاملفوریتهای پزشکی و احیاء باید به آسانیقابل دسترسی باشد و پزشک تجویز کنندهباید در تشخیص و درمان علائم به هرمیزان توانائی کافی داشته باشد. 2 ـ در بیمارانی که به ید و سایر داروهایحاجب یددار حساسیت نشان دادهاند بااحتیاط مصرف گردد. 3 ـ بدلیل احتمال بروز مرگهای ناشی ازآمبولی، در بیماران دارای نقص ظرفیتانتشار ریوی و یا کاهش جریان خونریوی با احتیاط مصرف شود.

عوارض:

ممکن است در پرتونگاریاز رحم و لوله های آن واکنشهایحساسیتی، واکنشهای جسم خارجی وتشدید بیماری التهابی حاد لگنی رخ دهد.در پرتونگاری از مجاری لنفاوی احتمالآمبولی ریوی وجود دارد.

نکات:

1 ـ باید بدقت و با رعایتاصول آسپتیک از دارو استفاده شود. 2 ـ تا 24 ساعت بعد از عکسبرداری از رحمو لولههای آن، برای تشخیص نشت داروبه حفره صفاقی، بیمار باید تحت نظر باشد. 3 ـ این دارو را باید در دمای 15-30 درجهسانتیگراد و به دور از نور نگهداری کرد. تداخل های دارویی: از آنجاکه داروهایحاجب یددار ممکن است نتایج آزمایشاتعمل غده تیروئید را تغییر دهند، در صورتلزوم، اینگونه آزمایشات باید قبل از تجویزدارو انجام شود.

میزان مصرف:

بزرگسالان: برای عکسبرداری از رحم ولولههای رحمی، باید در مرحله قبل ازتخمک گذاری (بر اساس ثبت درجه حرارتپایه بدن) و بیشتر از دو روز بعد از قطعجریان قاعدگی انجام شود. 5 میلیلیتردارو را با فشار در داخل رحم و لوله هایآن تزریق میکنند، در صورتیکه لولههایرحم پس از عکسبرداری پر به نظر برسندنتیجه مطلوب است. در صورت لزوممیتوان تا 2 میلیلیتر دیگر نیز استفادهنمود. برای عکسبرداری از مجاری لنفاوی، داروباید با سرعت کم (0/1 ml/min تا 0/2)توسط کانول در یک مجرای لنفاوی مناسبتزریق شود. ابتدا 1-2 میلیلیتر تزریق ودر صورت مناسب بودن محل تزریق 6- 8میلیلیتر دیگر نیز تزریق شود. برای نمایانکردن گرههای لنفاوی زیربغلی وفوقترقوهای، مقدار 2-4 میلیلیتر بداخلاندام فوقانی تزریق شود. برای پرتونگاریعروق لنفاوی آلت تناسلی مرد 2-3میلیلیتر، برای ناحیه گردن رحم 1-2میلیلیتر، برای عروق یک طرفه اندامفوقانی 2-4 میلیلیتر، برای اندام تحتانی6-8 میلی لیتر تزریق شود. کودکان: با احتیاط تزریق شود و حداکثر0/25mg/kg یا در حد 1-6 میلی لیتراستفاده گردد.

تداخل داروئی:

اشکال:

Injection: 10ml