فلورسئین

FLUORESCEIN SODIUM

موارد مصرف:

فلورسئین به صورتموضعی برای اندازهگیری فشار سطحمحدب چشم، پیدا کردن ضایعات سطحچشم، تعیین محل زخم و اجسام خارجیدر چشم و قرار دادن لنز سخت به کارمیرود. همچنین بصورت تزریق داخلوریدی و به عنوان ماده کمکی درآنژیوگرافی شبکیه چشم، ارزیابی عروقعنبیه، تشخیص بافتهای مرده وتومورهای مختلف چشم، تعیین زمانگردش خون چشم و مشاهده جریان مایعداخل چشم مصرف میشود.

فارماکینتیک:

مکانیسم:

وقتی بطور موضعی بر رویچشم استفاده شود، مناطق خراشیده یازخمی قرنیه و مایعات چشمی را رنگیمیکند. ضایعات در نور معمولی سبز ودرنور آبی زرد روشن به نظر میرسد.اجسام خارجی در چشم که توسط بافتپوشیده نشده باشند توسط یک حلقهسبزرنگ مشخص میشوند.

موارد منع مصرف:

در صورت حساسیتبه فلوروسئین یا هر یک از اجزاء فرآوردهو یا همراه با عدسیهای تماسی نرم نبایدمصرف شود.

هشدار:

1 ـ این دارو در افرادی که دارای حساسیتها و آلرژی شدید بوده و یا آسم دارند باید با احتیاط مصرف گردد وهمیشه درابتدا بامقادیرکم آزمایششود. 2 ـ این دارو عدسیهای تماسی نرم، پوستو البسه را رنگی میکند. 3 ـ در صورت تزریق داخل وریدی،وسایل لازم برای احیاء (اپینفرین1000:1، آنتیهیستامینها، استروئیدها،آمینوفیلین تزریقی و اکسیژن) باید دردسترس باشد. در صورت بروز حساسیتمصرف دارو راباید قطع کرد.

عوارض:

بامصرف این دارو، گاهیاوقات تهوع و سردرد، ناراحتی گوارشی،استفراغ و گاهی علائم حساسیت مانندکاهش فشارخون، ایست قلبی و ایسکمی ویا کهیر غولآسا مشاهده میگردد.

نکات:

1 ـ اگر محلول حاویرسوب بود، از مصرف آن خودداری شود. 2 ـ بعد از مصرف این فرآورده، رنگ ادرار(به مدت 24-36 ساعت) به زرد روشنتغییر مینماید. 3 ـ وقتی فلوروسئین استفاده شد، چشم راباید با سرم نمکی استریل شستشو داد وحداقل یک ساعت از گذاشن مجدد عدسیتماسی خودداری شود. 4 ـ در هنگام تزریق باید از هر گونه نشتعروقی جلوگیری کرد، زیرا نشت عروقیفلوروسئین موجب ضایعات بافتی و دردشدید در بازو میشود.

میزان مصرف:

به صورت موضعی درموضع بر روی یک استریپ که توسط آباستریل خیس شده و بر روی ملتحمه جشمقرار داده شده است چکانده میشود وسپس استریپ را برداشته و بیمار چندینبار پلک میزند. بهصورت تزریقی در بزرگسالان500-750 میلیگرم و در کودکان مقدار7/5mg/kg بسرعت در ورید ساعد تزریقمیشود.

تداخل داروئی:

اشکال:

Injection: 10% Strip: 1mg/strip