کنتراسپتیو ال دی

CONTRACEPTIVE LD

موارد مصرف:

این دارو عمدتا بهمنظورجلوگیری از بارداری بهکار میرود ولی درپیشگیری از بروز سرطان تخمدان یاآندومتر، کاهش کیستهای تخمدانی،بیماری خوشخیم فیبروکیستیک پستان،منظم ساختن سیکل قاعدگی، کاهش حجمخون قاعدگی، کاهش فشارهای روحی قبلاز قاعدگی و کاهش تعداد دفعات قاعدگیدردناک نیز مفید است.

فارماکینتیک:

این ترکیب بهخوبی از راهخوراکی جذب شده، ترکیبات استروژنی وپروژستینی موجود در آن عمدتا در کبدمتابولیزه از طریق ادرار دفع میگردند.نیمه عمر لوونورژسترل حدود 16 ساعتو در مورد اتینیل استرادیول 13-27ساعت میباشد.

مکانیسم:

ترکیبات استروژنی (اتینیلاسترادیول) و پروژستینی(لوونورژسترل) موجود در این فرآورده بامهار ترشح LH و FSH و حذف پیک LHدرمیانه سیکل، سطوح استروئیدهای اندوژنرا کاهش داده و مانع رهاشدن تخمکمیگردند. در ضمن مانع لانه گزینی تخمکو انتقال تخمک بارور شده در لولههایرحمی میگردند. در عین حال با تغییرضخامت مخاط گردن رحم، عبور اسپرم راناممکن میسازند.

موارد منع مصرف:

این دارو در صورتوجود یا سابقه بیماریهایترومبوآمبولیک، بیماریهای عروقی مغز،سکته قلبی، بیماری شریان کرونر،بالابودن مادرزادی چربیهای خون،سرطان شناخته شده پستان یا قابلپیشبینی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه ویا سایر سرطانهای وابسته به هورمون،خونریزی مهبلی تشخیص داده نشده یاغیرعادی، تومورهای کبدی و نارساییعملکرد کبد نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ در مواردی مانند سردردهایمیگرنی، زیادی فشار خون، دیابت، سابقهیرقان انسدادی در دوران بارداری یا هنگام مصرف قبلی این داروها وبیماریهای صفراوی نیز بسته به شرایطفرد، مصرف این فرآورده توصیهنمیشود. 2 ـ در صورت نیاز به جراحی به دلیلامکان بروز ترومبوآمبولیسم پس ازجراحی، بهتر است مصرف این دارو چندهفته یا چند ماه قبل از جراحی قطع شود. 3 ـ در افرادی با سابقه ابتلاء به دیابتناشی از حاملگی و یا فیبروئیدهای رحمیبا احتیاط مصرف شود. 4 ـ در صورت استفراغ یا اسهال شدید بهدلیل کاهش جذب گوارشی دارو و احتمالکاهش اثربخشی آن، بهتر است در طولمدت بیماری و تا یک هفته پس از قطع آن، ازیک روش دیگر جلوگیری از بارداری نیزاستفاده شود.

عوارض:

بروز ترومبوآمبولیسموریدی، افزایش شیوع بیماریهایصفراوی و تشکیل سنگ کیسه صفرا،تهوع، استفراغ، سردرد ملایم یاسردردهای میگرنی شدید، خونریزیهاینامنظم طی سیکل قاعدگی، افزایش وزن،آکنه و پرمویی از عوارض جانبی این داروهستند.

نکات:

1 ـ در زنان جوان زیرسن 20 سال و طی دوران قبل از نخستینحاملگی و نیز زنان مسن و چاق، این دارو، برسایر داروهای ضدبارداری ارجحیت دارد. 2 ـ در صورت مصرف همزمان داروهائیکه متابولیسم دارو را تسریع مینمایند بایددر طول درمان و یا حداقل یک هفته پس ازاتمام دوره درمان از یک روش دیگرجلوگیری از بارداری نیز استفاده شود ودر صورت عدم امکان، از فرآورده نوع HDاستفاده گردد. 3 ـ مصرف دارو در هنگام شب و قبل ازخواب، از عوارض گوارشی دارو میکاهد. 4 ـ قرصها باید هر روز، در ساعت معینمصرف شوند. در صورت فراموش کردنیک نوبت مصرف، به محض بهخاطرآوردن مصرف شود. در غیر اینصورتدر نوبت بعدی 2 قرص مصرف گردد. درصورت فراموش نمودن مصرف قرصهادر 2 روز متوالی، باید در 2 روز بعدی، هرروز 2 قرص و از روز سوم، طبق روالعادی مصرف شود. در صورت فراموششدن مصرف قرصها بیش از 3 روزمتوالی، باید از سایر روشهای جلوگیریاز بارداری استفاده کرد تا در دوره بعدیسیکل، مصرف قرصها مجددا بهطورمنظم شروع شود. 5 ـ در صورت انجام اعمال جراحی درافرادی که از این دارو استفاده مینمایند،باید بیمار را از نظر تغییرات میزان انعقادخون تحت کنترل قرار داد. 6 ـ در صورت نیاز به تغییر این قرصها بهانواع دیگر قرصهای ضدبارداری، بایستیمصرف قرصهای جدید بلافاصله پس ازمصرف آخرین قرص سری قبل، شروعشود. 7 ـ در صورت نیاز به جایگزینی اینقرصها با فرآوردههایی که حاویپروژستین تنها هستند، مصرف این داروباید از اولین روز خونریزی سیکل ماهیانهشروع شود.

میزان مصرف:

مصرف قرصها از اولینروز سیکل ماهیانه و روزانه یک قرص،بهمدت 21 روز توصیه میشود. پس از یکهفته وقفه مصرف بسته جدید قرصهاآغاز میشود.

تداخل داروئی:

برخی از ترکیباتضدباکتری مثل ریفامپین و آنتیبیوتیکهایوسیعالطیف مانند آمپیسیلین وتتراسیکلینها، ترکیبات ضدصرع مانندکاربامازپین، فنوباربیتال، فنیتوئین وپیریمیدون، ترکیبات ضدقارچ مانندگریزئوفولوین با تسریع متابولیسمقرصهای خوراکی ضدبارداری، موجبکاهش اثربخشی این فرآورده میگردند.این دارو با اثر ضدانعقاد داروهایضدانعقاد خوراکی مثل وارفارین ضدیتمیکند. غلظت پلاسمایی سیکلوسپوریننیز در تجویز همزمان با این دارو، افزایشمییابد.

اشکال:

Coated Tablets: Ethinyl Estradiol 0.03 mg+ Levonorgestrel 0.15 mg