دانازول

DANAZOLE

دانازول برای درمانآندومتریوز، منوراژی و دیگر اختلالاتقاعدگی، کیستهای خوش خیم و دردهایدورهای شدید پستان، ژینکوماستی (درصورتیکه روشهای دیگر غیر مؤثر باشد)و در درمان طولانی مدت آنژیوادم ارثی بهکار میرود.

متابولیسم دارو کبدی ودفع آن کلیوی میباشد. نیمه عمر داروتقریبا 4/5 ساعت است.

دانازول با مهار آزاد شدنگناد و تروپینهای هیپوفیز ممکن استمحور هیپوفیز ـ تخمدان را مهار کند.دانازول آزاد شدن FSH، LH را مهار کردهو در نتیجه تولید استروژن تخمدان را کممیکند. همچنین ممکن است مستقیما تولیداستروئیدهای تخمدانی را مهار نماید و بهگیرندههای آندروژن، پروژسترون وگلوکوکورتیکوئید و نیز به گلوبولینمتصل شونده به کورتیکو استروئید وهورمونهای جنسی اتصال یابد و سرعتکلیرانس متابولیک پروژسترون را زیادکند.

در بیماریهای شدیدکبدی، کلیوی و قلبی، بیمارهایترومبوآمبولیک، خونریزی واژینال با علتناشناخته، تومورهای وابسته به آندروژنو پورفیریا نباید مصرف شود.

1 ـ در کودکان، افراد مسن،افزایش غیر طبیعی گلبولهای قرمز، صرع،دیابت، زیادی فشار خون، میگرن،اختلالات لیپوپروتئین و سابقه ترومبوزباید با احتیاط مصرف شود. 2 ـ در صورت بروز صفات ثانویه جنسیمردانه و زنانه، مصرف دارو باید قطع شود(در صورت مصرف مداوم ممکن است اینصفات غیرقابل برگشت باشند.) 3 ـ طی درمان با این دارو، باید از روشهایغیر هورمونی استفاده شود.

تهوع، سرگیجه، بثوراتجلدی، درد پشت، عصبانیت، سردرد،افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، گرگرفتگی،کوچک شدن پستان، اسپاسم عضلاتاسکلتی، ریزش مو و مقاومت به انسولین ازعوارض جانبی مهم دارو میباشند.

1 ـ امکان بروزواکنشهای حساسیت به نور وجود دارد. 2 ـ در صورت وجود احتمال بارداری،دارو را قطع نموده و با پزشک تماسبگیرید.

مقدار مصرف دارو200-800mg/day در چهار مقدار منقسممیباشد. در زنان مصرف دارو باید طیدوران قاعدگی و ترجیحا در روز اولشروع شود. در درمان آندومتریوز، مقدارمصرف اولیه mg/day 400 در چهار مقدارمنقسم میباشد که مطابق با پاسخ بیمارتنظیم میشود و معمولا به مدت شش ماهادامه مییابد. در درمان منوراژی200mg/day به مدت 3 ماه، در دردهایشدید دورهای پستان 300 mg/day ـ 200به مدت 6 ـ 3 ماه، در کیست خوش خیمپستان mg/day 300 به مدت 6 ـ 3 ماه و دردرمان ژینکوماستی 400 mg/day درمقادیر منقسم به مدت 6 ماه مصرفمیشود. برای کاهش ضخامت آندومترقبل از جراحی، مقدار مصرف 800mg/dayـ 400 به مدت 6 ـ 3 هفته میباشد.

دانازول اثر ضدانعقادی داروهای ضد انعقاد کومارینی یا مشتقات اینداندیون را افزایش داده و ممکن است باعث خونریزی شود.همچنین ممکن است با افزایش غلظت قندخون و مقاومت به انسولین با داروهایپایین آورنده قند خون تداخل داشته باشد.افزایش غلظت پلاسمایی و خطر سمیتکلیوی سیکلوسپورین نیز گزارش شدهاست.

Capsule : 100 mg, 200 mg