ب ث ژ

BCG VACCINE

موارد مصرف:

واکسن BCGبرایایمنسازی فعال بر علیه سل در کودکانیمصرف میشود که آزمون توبرکولین آنهامنفی میباشد. بجز نوزادان، در مورد کلیهافراد قبل از واکسیناسیون باید آزمونپوستی برای حساسیت توبرکولین راانجام داد. از واکسن BCGدر درمان کارسینومایموضعی مثانه و همچنین به عنوان عاملکمکی برای تشدید تولید پادتن نیز استفادهمیشود.

فارماکینتیک:

مکانیسم:

واکسن BCG فرآورده زنده وضعیف شده از کشت باسیل Calmette &Guerin سوش Mycobacterium bovisاست که با ایمنسازی فعال، احتمال بروزعوارض شدید سل اولیه را در کودکانکاهش میدهد.

موارد منع مصرف:

این واکسن در افراددارای آزمون مثبت توبرکولین، بیمارانمبتلا به نقص ایمنی و بیماران تحت درمان با استروئیدها نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ این واکسن به صورت داخلوریدی، زیرجلدی یا داخل جلدی نبایدتزریق شود. در عضله دلتوئید و از راهپوستی استفاده شود. 2 ـ در مورد تماس کودکان واکسینه شده باافراد مبتلا به سل فعال احتیاط لازم بعملآید.

عوارض:

لنفادنوپاتی، زخم در محلمایه کوبی، واکنشهای لوپوئید از جملهعوارض جانبی واکسن BCGمیباشند.

نکات:

1 ـ از آنجائیکه اینواکسن حاوی باکتری زنده میباشد،رعایت اصول آسپتیک ضروری است. 2 ـ قبل از تجویز، احتمال واکنشهایآلرژیک بررسی شود. 3 ـ شدت و مدت واکنش موضعی به عمقتزریق و تفاوتهای فردی بستگی دارد.اولین واکنش پوستی معمولا بین 10-14روز بصورت پاپولهای قرمز کوچک درمحل تزریق ظاهر میگردد. پاپولها بعد از4-6 هفته به بیشترین قطر خود (در حدود3 میلیمتر) میرسند و بعد از آن، پاپولهاپوسته پوسته و کوچک میشوند. 6 ماه بعدهیچ اثر قابل رویتی از واکسیناسیونوجود نخواهد داشت. 4 ـ واکسیناسیون فقط در مورد افراد باآزمون منفی توبرکولین توصیه میشود.در غیر این صورت واکسیناسیون افراد باحساسیت بالا به آنتیژنهایمایکوباکتریومی میتواند منجر به بروزواکنشهای حساسیتی مثل تب، بیاشتهائی، درد عضلانی و درد عصبی شودکه تا چند روز ادامه مییابد. 5 ـ گهگاهی در کودکان لنفادنوپاتی غدهلنفاوی اطراف موضع تزریق مشاهدهمیشود که خودبخود برطرف میشود. 6 ـ واکسن باید در دمای 2-8 درجهسانتیگراد و دور از نور نگهداری شود. بعداز انقضای تاریخ مصرف، واکسن را نبایدمصرف کرد. فرآورده رقیق شده را باید دریخچال نگهداری و طی 2 ساعت مصرفکرد.

میزان مصرف:

مقدار 1 میلیلیتر آباستریلبرای تزریق به یک آمپول واکسن اضافه و0/2-0/3 میلیلیتر واکسن از راه پوستیتزریق شود. هیچ پوششی بر روی محلتزریق لازم نیست ولی باید توصیه کرد کهمحل تزریق تا 24 ساعت بعد خشکنگهداشته شود. واکسیناسیون برایافرادی که بعد از 2-3 ماه آزمونتوبرکولین آنها هنوز منفی است بایدتکرارشود. در نوزادان با سن کمتر از 1 ماهمقدار واکسن باید به نصف تقلیل یابد(رقیق نمودن یک آمپول در 2 میلیلیترآباستریل).

تداخل داروئی:

داروهای ضدمیکربی وداروهای کاهنده سیستم ایمنی ممکن استدر ایجاد پاسخ مناسب ایمنی مداخله کنند.

اشکال:

Powder for injection (lyophilized):50mg.