سفوتاکسیم

CEFOTAXIME

موارد مصرف:

این دارو در درمانعفونتهای ناشی از باکتریهای گرم مثبتو گرم منفی حساس به دارو از جمله عفونتاستخوان و مفاصل، سوزاک، عفونتهایمجاری ادرار و همچنین به عنوانپیشگیری از عفونت قبل از اعمال جراحیمصرف میشود.

فارماکینتیک:

غلظت سرمی دارو 0/5ساعت پس از تزریق عضلانی به اوج خودمیرسد. نیمه عمر دارو 1 ساعت است کهدر صورت عیب کار کلیه ممکن است تا 3ساعت افزایش یابد. 60 ـ 50 درصد دارو از طریق فیلتراسیون گلومرولی دفعمیشود.

مکانیسم:

موارد منع مصرف:

در صورت وجودسابقه حساسیت مفرط بهسفالوسپورینها پنی سیلینها و مشتقاتآنها یا پنی سیلامین یا بیماری پورفیری،این دارو نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ در صورت وجود سابقهحساسیت به پنیسیلینها، باید با احتیاطفراوان مصرف شود. 2 ـ در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه،کاهش مقدار مصرف دارو ضروری است. 3 ـ سفالوسپورینها ممکن است سبب بروزکولیت پسودوممبران شوند. 4 ـ این دارو ممکن است موجب ایجاد پاسخمثبت کاذب در آزمون کومبس شود.

عوارض:

واکنشهای آلرژیک شاملکهیر و بثورات جلدی و علایم حساسیتمفرط شامل شوک آنافیلاکتیک، تهوع،استفراع و اسهال با مصرف این داروگزارش شده است. سایر عوارض جانبیگزارش شده عبارتند از اریتم مولتی فرم،اختلال در آنزیمهای کبدی، هپاتیت و یرقانکلستاتیک گذرا، ائوزینوفیلی و اختلالاتخونی، بی قراری، اختلال در خواباغتشاش فکر و سرگیجه و بندرت کولیتوابسته به آنتی بیوتیک با مصرف این داروگزارش شده است.

نکات:

1 ـ در صورت نیاز بهتزریق عضلانی مقادیر بیش از 2 گرم، بایددارو را در مقادیر منقسم و در نقاط مختلفتزریق نمود. 2 ـ مخلوط کردن سفوتاکسیم با سایرداروها (بهویژه آمینو گلیکوزیدها) در یکمحلول توصیه نمیشود. 3 ـ در صورت فراموش کردن یک نوبتمصرف دارو، به محض بیادآوردن دارو راباید مصرف کرد، ولی اگر تقریبا زمانمصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، ازمصرف نوبت فراموش شده بایدخودداری شود و مقدار مصرف بعدی نیزدو برابر نگردد. 4 ـ در صورت بروز اسهال شدید، قبل ازمصرف هر گونه داروی ضد اسهال باید باپزشک مشورت شود.

میزان مصرف:

بزرگسالان: در درمان سوزاک در زنان500 میلی گرم در یک نوبت و در درمانسوزاک در مردان، یک گرم در یک نوبتتزریق عضلانی میشود. در پیشگیری ازعفونتها قبل از عمل جراحی سزارین ابتدایک گرم از راه وریدی و سپس یک گرم ازراه عضلانی یا وریدی عر 6 ساعت حداکثربرای دو نوبت تزریق میشود. در سایراعمال جراحی، یک گرم 1/5 ـ 0/5 ساعتقبل از شروع عمل تزریق عضلانی یاوریدی میشود. در درمان سپتی سمی، 2گرم هر 8 ـ 6 ساعت از راه وریدی، و درسایر عفونتها 2 ـ 1 گرم هر 8 ساعت تزریقعضلانی یا وریدی میشود. کودکان: در نوزادان با سن کمتر از یکهفته، 50mg/kg هر 12 ساعت و در نوزادانبا سن 4 ـ 1 هفته 50mg/kg هر 8 ساعت ازراه وریدی و در کودکان با سن بیش از یکماه و با وزن کمتر از 50 کیلوگرم 30mg/kg ـ 8/3 هر 4 ساعت از راه عضلانییا وریدی تزریق میشود.

تداخل داروئی:

در صورت مصرفهمزمان سفالوسپورینها باآمینوگلیکوزیدها یا وانکومایسین احتمالبروز مسمومیت کلیوی افزایش مییابد. اثرضد انعقادی وارفارین در صورت مصرفهمزمان با این داروها ممکن است افزایشیابد.

اشکال:

For Injection: 500 mg, 1 g (as sodium)