باکلوفن

BACLOFEN

موارد مصرف:

باکلوفن در درمان اسپاسمشدید و مزمن عضله ارادی و بهمنظورکاهش تعداد و شدت حملات درد عصبسه قلو در بیمارانی که قادر به تحملکاربامازپین نیستند یا به اثرات آن مقاوممیباشند، مصرف میشود.

فارماکینتیک:

جذب باکلوفن سریع و زیاداست. سرعت و میزان جذب با افزایشمقدار مصرف ممکن است کاهش یابد.متابولیسم آن کبدی است و فقط حدود 15درصد مقدار مصرف متابولیزه میشود.دفع آن کلیوی است. حدود 40 درصد مقدارمصرف معمولا طی 6 ساعت و کل دارو طی3 روز از بدن دفع میگردد.

مکانیسم:

باکلوفن احتمالا در سطح نخاععمل کرده و عبور بازتاب تک سیناپسی وچند سیناپسی را مهار میکند و بهوسیلههیپرپولاریزه کردن انتهای رشته عصبیآوران مانع از آزاد شدن واسطههایمحرک احتمالی (اسید گلوتامیک و اسیدآسپارتیک) میگردد. این دارو بر نواحیفوق نخاعی نیز ممکن است اثر بگذارد.

موارد منع مصرف:

این دارو در درمانبیماران مبتلا به مشکلات عروق مغزی،پارکینسون، فلج مغزی یا ترومای حاصلاز مشکلات مغزی و زخم معده نبایدمصرف شود.

هشدار:

1 ـ در طول درمان با باکلوفنخطر بروز مسمومیت CNS که منجر بهتوهمات، اغتشاش شعور، افسردگی روانییا سایر آشفتگیهای روانی یا تسکینمفرط میشود، در سالمندان بیشتر است. 2 ـ در بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی،کبدی یا تنفسی این دارو باید با احتیاطمصرف شود.

عوارض:

عوارضی مثل ادرارخونآلود و تیره رنگ، درد قفسه سینه،مسمومیت CNS، درماتیت، واکنشهایآلرژیک و غش کردن (سنکوپ) با مصرفاین دارو گزارش شدهاست.

نکات:

در موقع مصرف دارو ازمصرف سایر داروهای مضعف CNS بایداجتناب شود.

میزان مصرف:

در درمان اسپاسم و دردعصب سه قلو ابتدا 5 میلیگرم سه بار درروز مصرف میشود. سپس هر 3 روزیکبار mg/day 15 به مقدار مصرف اضافهمیشود (به هر نوبت مصرف دارو 5میلیگرم) تا پاسخ مناسب بهدست آید.بیشینه مقدار مصرف در بزرگسالانmg/day 80 میباشد. در بعضی از بیمارانممکن است مقادیر بیشتری مورد نیازباشد.

تداخل داروئی:

مصرف همزمانباکلوفن با داروهای ضدافسردگی سهحلقهای سبب افزایش اثر باکلوفن، باداروهای ضد فشار خون منجر به افزایشاثر کاهنده فشار خون، با خوابآورهاباعث افزایش اثر سداتیو، با مهارکنندههایACE باعث افزایش اثر ضد فشار خون بالیتیوم باعث افزایش اثر باکلوفن میگردد.باتوجه به اینکه باکلوفن ممکن است سببافزایش قند خون شود مقدار مصرفداروهای خوراکی پایینآورنده قند خون وانسولین در صورت مصرف همزمان باباکلوفن باید تنظیم گردد.

اشکال:

Scored Tablet: 10 mg, 25 mg