سفتازیدیم

CEFTAZIDIME

سفتازیدیم ازسفالوسپورینهای نسل سوم است که برعلیه باکتریهای گرم منفی بهویژهگونههای پسودوموناس موثر است. ایندارو در درمان عفونتهای ناشی ازباکتریهای گرم مثبت و گرم منفی حساسبه دارو، از جمله عفونتهای مجاریصفراوی، فیبروز سیستیک، عفونتهایتنفسی، درمان بیماریهای عفونی دربیمارانی که سیستم ایمنی آنها تضعیفشده است، مننژیت، پریتونیت، پنومونی،سپتی سمی، عفونتهای پوستی وپیشگیری از بروز عفونت پس از اعمالجراحی مصرف میشود.

اوج غلظت سرمی دارو یکساعت پس از تزریق عضلانی به دستمیآید. نیمه عمر پلاسمایی دارو 2 ـ 1/4ساعت است که در صورت عیب کار کلیهافزایش مییابد. این دارو در صفرا ترشحمیشود. دفع سفتازیدیم عمدتا کلیوی و ازطریق فیلتراسیون گلومرولی است.

در صورت وجودحساسیت مفرط به سفالوسپورینهاپنیسیلینها و مشتقات آنها یا پنیسیلامینیا ابتلای بیمار به پورفیری این دارو نبایدمصرف شود.

1 ـ در صورت وجود سابقهحساسیت به پنیسیلینها و عیب کار کلیه باید با احتیاط فراوان مصرف شود. 2 ـ این دارو ممکن است موجب ایجاد پاسخمثبت کاذب در آزمون کومبس یا قندادرارشود. 3 ـ این دارو ممکن است سبب بروز کولیتپسودوممبران شود. 4 ـ در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه،کاهش مقدار مصرف دارو ضروری است.

عوارض گزارش شدهعبارتند از: اسهال و بندرت کولیت وابستهبه آنتیبیوتیک، تهوع، استفراغ، احساسناراحتی در شکم، سردرد، واکنشهایآلرژیک (شامل بثورات جلدی، خارش،کهیر، تب و درد مفاصل و آنافیلاکسی)،اریتم مولتی فرم، نکرولیز سمی پوست،اختلال در آنزیمهای کبدی، هپاتیت ویرقان کلستاتیک گذرا.

1 ـ در صورت بروزاسهال شدید، قبل از مصرف هر گونهداروی ضد اسهال، باید با پزشک مشورتشود. 2 ـ در صورت فراموش کردن یک نوبتمصرف دارو به محض به یادآوردن، دارورا باید مصرف نمود. ولی اگر تقریبا زمانمصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، ازمصرف نوبت فراموش شده بایدخودداری شود و مقدار مصرف بعدی نیزدو برابر گردد. 3 ـ مخلوط کردن سفتازیدیم با سایرداروها بویژه آمینوگلیکوزیدها ووانکومایسین در یک محلول توصیهنمیشود.

بزرگسالان: مقدار مصرف سفتازیدیم ازراه تزریق عمیق عضلانی، یا وریدی 1گرم، هر 8 ساعت یا 2 گرم هر 12 ساعتاست که در صورت وجود عفونت شدید به2 گرم هر 12 ـ 8 ساعت افزایش مییابد(مقادیر بیش از 1 گرم در صورت مصرفبهصورت مقدار واحد باید از راه وریدیتزریق شوند). حداکثر مقدار مصرف دارودر بیماران سالخورده 3g/day است. ایندارو در فیبروز سیستیک همراه با عفونتریوی ناشی از پسودوموناس در بیمارانبا کلیه سالم به مقدار 150mg/kg/day ـ 100در 3 مقدار منقسم مصرف میشود. بهعنوان پیشگیری از عفونت در اعمالجراحی پروستات، مقدار 1 گرم قبل ازالقای بیهوشی مصرف میشود که درصورت نیاز پس از برداشتن کاتتر تکرارمیشود. این دارو در درمان عفونتهایمجاری ادرار یا عفونت خفیف به مقدار 1 ـ0/5 گرم هر 12 ساعت مصرف میشود. کودکان: در کودکان با سن تا 2 ماه60mg/kg/day ـ 25 در 2 مقدار منقسم و درکودکان با سن بیش از 2 ماه به مقدار100mg/kg/day ـ 30 در 2 یا 3 مقدار منقسممصرف میشود که این مقدار در کودکانمبتلا به مننژیت یا ضعف سیستم ایمنی یادر درمان فیبروز سیستیک همراه باعفونت ریوی ناشی از پسودوموناس تامقدار 150mg/kg/day (حداکثر 6g/day) در3 مقدار منقسم مصرف میشود. مقدارمصرف دارو در درمان عفونتهایادراری و عفونتهای خفیف مانندبزرگسالان است.

اثر ضد انعقادیوارفارین در صورت مصرف همزمان بااین دارو ممکن است افزایش یابد.

For Injection: 500mg, 1g, 2g (aspentahydrate)