دیکلوفناک سدیم

DICLOFENAC SODIUM

موارد مصرف:

دیکلوفناک سدیم در درد والتهاب ناشی از بیماری روماتیسمی شاملآرتریت جوانان و دیگر اختلالات عضلانی ـاسکلتی، دردهای بعد از جراحی و نیزنقرس حاد بهکار میرود.

فارماکینتیک:

دیکلوفناک از راههایخوراکی یا رکتوم بهطور کامل جذبمیگردد. حداکثر غلظت سرمی 2 ساعتبعد از مصرف خوراکی ایجاد میشود.اتصال پروتئینی دارو 99 درصد بوده ومتابولیتهای دارو غیرفعال و نیمه عمر آن2 ساعت است. دارو عمدتا از راه ادرار دفعمیگردد.

مکانیسم:

دیکلوفناک از مهارکنندههایقوی آنزیم سیکلواکسیژناز است که تولیدطی 2 سال گذشته گزارشات متعددی ازفلج ناشی از تزریق دیکلوفناک در کودکانزیر 13 سال به مرکز ثبت و بررسیعوارض جانبی داروها ارسال شده است.پروستاگلاندین، پروستاسایکلین وترومبوکسان را کاهش میدهد.

موارد منع مصرف:

در بیماران حساس بهASA یا دیگر داروهای NSAID در بیماراندچار پورفیری کبدی نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ در بیماران دچار اختلالاتکلیوی، کبدی یا قلبی با احتیاط و با حداقل میزان ممکن بهکار رود. در ضمنوضعیت عملکرد کلیه مرتبا کنترل گردد. 2 ـ در بیماران دچار زخم معده فعال ازمصرف آن خودداری شود. همچنینبیماران با سابقه زخم بهتر است از مصرفاین دارو پرهیز نموده و در صورت بروزصدمات معدی ـ رودهای مصرف آن قطعگردد. 3 ـ این دارو در افراد پیر و همچنین افرادیکه سابقه حمله آسم و حساسیتی دارند بااحتیاط مصرف شود. طی 2 سال گذشته گزارشات متعددی ازفلج ناشی از تزریق دیکلوفناک در کودکانزیر 13 سال به مرکز ثبت و بررسیعوارض جانبی داروها ارسال شده است.

عوارض:

عوارض گوارشی شاملتهوع، اسهال، و نیز گاهگاهی خونریزی یازخم ممکن است بروز نماید. واکنشهایآلرژیک بویژه آنژیوادم، برونکواسپاسم وبثورات جلدی و نیز عوارضی نظیرسرگیجه، سردرد، اختلالات شنوایی مانندوزوز گوش و دفع خون از ادرار ممکناست ایجاد گردد. طی 2 سال گذشته گزارشات متعددی ازفلج ناشی از تزریق دیکلوفناک در کودکانزیر 13 سال به مرکز ثبت و بررسیعوارض جانبی داروها ارسال شده است.

نکات:

1 ـ در سابقه زخم معدهیا اختلالات شدید کبدی با احتیاط مصرفشود. 2 ـ در محل تزریق ممکن است دردوگاهگاهی صدمات بافتی ایجاد گردد. 3 ـ مصرف شیاف ممکن است سببتحریک موضعی گردد. 4 ـ شکل تزریقی این دارو در کودکان زیر13 سال نباید مصرف شود.

میزان مصرف:

خوراکی: از راه خوراکی 75-100 mg/dayبهصورت منقسم در 2-3 مقدار منقسمترجیحا بعد از غذا مصرف میگردد. تزریقی: تزریق در عمق عضلات سرین، در حالاتحاد و بعد از جراحی بهمیزان 75mg/day(یکبار و در حالات شدید دو بار در روز) و حداکثر 2 روز انجام میشود. در کولیکحالبها، 75 میلیگرم تزریق میشود که در صورت لزوم 30 دقیقه بعد تکرارمیگردد. شیاف بهمیزان 100 میلیگرم و معمولا در شباستعمال میشود.

تداخل داروئی:

در مصرف همزمان بامهارکنندههای آنزیم تبدیل کنندهآنژیوتانسین (ACE)، سبب مهار اثر ضدفشار خون این داروها گردیده، و احتمالاخطر نارسایی کلیوی و هیپرکالمی راافزایش میدهد. مصرف داروهای ضدمیکروبی از دسته کینولونها همراهدیکلوفناک خطر بروز تشنج را افزایشمیدهند. خطر سمیت کلیوی در صورتمصرف همزمان سیکلوسپورین ودیکلوفناک افزایش مییابد. دفع لیتیوم و نیز احتمالا متوترکسات بهوسیله ایندارو کاهش یافته، سمیت آنها افزایشمییابد.

اشکال:

Tablet: 25 mg Suppository: 50 mg Injection: 75 mg/3ml Topical Gel: 1%