بتامتازون(چشمی)

BETAMETHASONE (Ophthalmic)

بتامتازون در درمانحالتهای التهابی و آلرژیک چشم و گوشکه به کورتیکواستروئیدها پاسخ میدهند،بهکار میرود.

از طریق زلالیه، قرنیه،عنبیه، مشیمیه، جسم مژگانی و شبکیهجذب میشود.

در غلظتهای بالای موضعیکورتیکواستروئیدها با اثر مستقیم بر رویغشاء، اگزودای سلولی و فیبرینی وانفیلتراسیون بافتی را کاهش میدهند.ممانعت از فعالیت تشکیل کلاژن و بافتهمبند، تأخیر در تولید مجدد سلولهایاپیتلیال، کاهش تشکیل عروق جدید پس ازالتهاب و کاهش نفوذپذیری مویرگهایمتورم از دیگر اثرات این دارو میباشد.

این دارو در بیماریهایقارچی چشم و گوش، التهاب سطحی حادقرنیه ناشی از تبخال، سوراخ شدن پردهگوش، سل چشمی یا گوشی و بیماریویروسی در مرحله عفونی حاد نبایدمصرف شود.

1 ـ در کسانی که مبتلا به آبمروارید، گلوکوم مزمن با زاویه باز یاسابقه آن، التهاب گوش میانی و سایرعفونتهای قرنیه و ملتحمه چشم یا گوشهستند، باید با احتیاط مصرف شود.

تاری دید، درد چشم،سردرد و مشاهده هالههای نورانی دراطراف چراغها، پایین افتادن پلکها وبزرگ شدن غیرعادی چشم، سوزش وآبریزش از عوارض جانبی این داروهستند.

1 ـ اگر پس از 5-7 روز بهبودی حاصل نشد و یا وضعچشم یا گوش بدتر شد، به پزشک مراجعهشود. 2 ـ در صورت استفاده دارو در گوشمیتوان آن را بهطور مستقیم در گوشریخت و یا توسط گاز آغشته با دارو و یافتیله پنبهای در سوراخ گوش گذاشت. اینفتیله را هر 12-24 ساعت یکبار، بایدتعویض نمود.

ابتدا 1 تا 2 قطره هر 1 تا 2ساعت به داخل چشم و 2 یا 3 قطره هر 2 تا3 ساعت به داخل مجرای گوش چکاندهمیشود و بهتدریج در صورت تخفیفالتهاب، مقدار مصرف دارو کاهش مییابد.نیم تا یک سانتیمتر از پماد، 3 ـ 2 بار درروز یا هنگام خواب داخل پلک قرار دادهمیشود.

Ophthalmic / Otic Ointment: 0.1% Ophthalmic / Otic Drops: 0.1%