سیکلوپنتولات

CYCLOPENTOLATE HCl

موارد مصرف:

سیکلوپنتولات برای تعیینعیوب انکساری و در روشهای تشخیصیمانند افتالموسکوپی، برای گشادکردنمردمک چشم در روشهای تشخیصی و یاقبل و بعد از اعمال جراحی و درمانیوئوتیت استفاده میشود.

فارماکینتیک:

شروع اثر دارو سریعمیباشد. زمان رسیدن به حداکثر اثرسیکلوپلژی، 25-75 دقیقه و گشادیمردمک 30-60 دقیقه است. طول اثر آن دربازگشت تطابق، 6-24 ساعت میباشد ولیبرطرف شدن گشادی مردمک در برخیافراد تا چند روز به طول میانجامد.

مکانیسم:

سیکلوپنتولات بخاطر اثر آنتیکولینرژیکی پاسخ عضله اسنفگتر عنبیه وعضله تطابقی جسم مژگانی را به تحریکاتاستیل کولین بلوک میکند و باعث گشادشدن مردمک چشم و فلج تطابق میشود.

موارد منع مصرف:

این دارو در کودکانمبتلا به آسیب مغزی و فلج اسپاستیک،افراد مبتلا به سندرم داون یا منگولیسم، یا گلوکوم با زاویه بسته نباید مصرفشود.

هشدار:

1 ـ عنبیه تیره رنگ به اثرگشادکنندگی مردمک چشم این دارومقاومتر میباشد. در افزایش مقدارمصرف دارو در این افراد باید احتیاط کرد. 2 ـ در بیماران با افزایش فشار داخل چشمباید با احتیاط مصرف شود. 3 ـ افزایش حساسیت به سیکلوپنتولات وداروهای مشابه در نوزادان و کودکانکودکان با موهای روشن و چشمان آبی، ونیز در افراد مسن گزارش شدهاست.

عوارض:

التهاب پلک و ملتحمه،پرخونی، التهاب قرنیه، چسبندگی جسممژگانی به عنبیه، تاری دید، سوزش وافزایش حساسیت چشم به نور از عوارضجانبی مهم دارو میباشد.

نکات:

1 ـ افزایش فشار داخلیبینی و دستگاه اشکی خصوصا در کودکانباید کنترل شود. 2 ـ اگر تاری دید یا افزایش حساسیت بهنور بیش از 36 ساعت پس از قطع داروادامه یافت، به پزشک مراجعه کنید.

میزان مصرف:

یک قطره در ملتحمه چشمچکانده میشود که در صورت نیاز 5-10دقیقه بعد تکرار میشود. در شیرخوارانکم وزن و نارس، دارو تنها یکبار تجویزمیشود. در درمان اوتیت، یک قطره، 3-4بار در روز مصرف میشود.

تداخل داروئی:

سیکلوپنتولات ممکناست اثرات ضدگلوکوم و تنگکنندهمردمک داروهای ضدگلوکوم از گروهداروهای کولینرژیک طولانی الاثر ماننداکوتیوفات را خنثی کند. همچنین ممکناست با اثر ضدگلوکوم پیلوکارپین تداخلداشته باشد. این دارو نیز اثر گشادکنندگیمردمک توسط سیکلوپنتولات را خنثیمیکند.

اشکال:

Drops: %1