کلوفازیمین

CLOFAZIMINE

موارد مصرف:

کلوفازیمین در درمان جذامبه عنوان انتخاب دوم، از جمله درمان جذاممقاوم به داپسون مصرف میشود.

فارماکینتیک:

جذب این دارو پس ازمصرف خوراکی متغیر است و با مصرفغذا افزایش مییابد. پس از جذب دربافتهای چربی،لنف، صفرا و سایر بافتهامنتشر میشود. نیمه عمر این دارو پس ازمصرف یک مقدار واحد حدود 10 روز و بامصرف طولانی مدت و مقادیر زیاد حدود3 ـ 2 ماه میباشد. اوج غلظت سرمی داروپس از 6 ـ 1 ساعت (در مصرف طولانیمدت) بدست میآید. دفع این دارو از طریقکلیه و تا 50 درصد بهصورت تغییر نیافتهاز طریق مدفوع دفع میگردد.

مکانیسم:

بهنظر میرسد این دارو اثرباکتری کش خود را بر رویمایکوباکتریوم به آهستگی و از طریق مهاررشد باکتری و اتصال به DNA اعمالمینماید.

موارد منع مصرف:

هشدار:

1 ـ در صورت وجود عیب کارکبد یا کلیه و وجود سابقه ناراحتیهایمعدی ـ رودهای، با احتیاط فراوان مصرفشود. 2 ـ در صورت بروز درد مداوم شکم یااسهال، مصرف این دارو باید قطع شود. 3 ـ کلوفازیمین ممکن است سبب تغییررنگ لنزهای تماسی نرم شود.

عوارض:

کلوفازیمین ممکن استسبب بروز خونریزی گوارشی، مسمومیتمعدی ـ رودهای، هپاتیت یا یرقان، تغییررنگ پوست و افسردگی شود.

نکات:

1 ـ دوره درمان با ایندارو که ممکن است چند سال طول بکشد،باید کامل شود. 2 ـ دارو را باید هر روز در وقت معینمصرف نمود و حتیالامکان از فراموشکردن نوبتهای مصرف دارو خودداریکرد. 3 ـ کلوفازیمین ممکن است سبب بروزافسردگی و تمایل بیمار به خودکشی شودکه این حالت معمولا پس از تغییر رنگبرگشتپذیر پوست بروز میکند. 4 ـ احتمال حساس شدن پوست بیمار بهنور وجود دارد. از اینرو باید از قرار گرفتندر معرض تابش مستقیم نور خورشیدخودداری کرد. 5 ـ کلوفازیمین را باید با غذا یا شیرمصرف نمود.

میزان مصرف:

بزرگسالان: این دارو در درمان جذامهمراه با سایر داروهای ضد جذام به مقدار100mg/day ـ 50 میلیگرم یکبار در روز ودر صورت وجود ضایعات پوستی300mg/day ـ 100 همراه با یککورتیکوستروئید (پردنیزون80mg/dayـ40) مصرف میشود. در مورداخیر با تحت کنترل درآمدن واکنشهایپوستی، مصرف دارو باید به 100mg/dayکاهش یابد.

تداخل داروئی:

اشکال:

Capsule: 50mg , 100 mg