اکسپکتورانت کدئین

EXPECTORANT CODEINE

این دارو بهمنظور تسکینسرفه و کاهش احتقان بینی ناشی ازسرماخوردگی، آلرژی و یا سایرعفونتهای تنفسی و نیز رفع سایر علائمعمومی ناشی از سرماخوردگی بهکارمیرود.

این فرآورده حاوی ترکیباتیاست که در جهت تقویت اثر یکدیگربهتسکین سرفه یا رفع احتقان کمکمیکنند. گایافنزین با کاهش چسبندگیخلط و تسهیل خروج آن، فنیل پروپانولآمین باتحریک سمپاتیک و تنگی عروقمخاطبینی و در نتیجه کاهش احتقان و ادمو کدئین با اثر مستقیم برمرکز سرفه دربصلالنخاع و تضعیف رفلکس سرفه،موجب بروز اثرات درمانی این دارومیشوند.

در مبتلایان بهضعفتنفسی شدید نباید مصرف شود.

1 ـ این ترکیب ممکن است علائممسمومیت گوشی ناشی از مصرف مقادیربالای سالیسیلات را پنهان سازد. 2 ـ بهدلیل وجود کدئین در این فرآورده،ممکن است وابستگی ایجاد شود. 3 ـ این فرآورده ممکن است ایجادخوابآلودگی یا سرگیجه نماید.

اگرچه هریک از اجزاءدارویی این فرآورده، دارای عوارضجانبی مشخص است ولی بامقادیر بکاربرده شده در این ترکیب، عارضه قابلتوجهی ایجاد نمیکنند.

1 ـ در صورت تداومنشانههای بیماری بیش از 7 روز یا وجودتب شدید، بهپزشک مراجعه شود. 2 ـ برای بهحداقل رسانیدن تحریک معده،دارو همراه باغذا، آب یا شیر مصرف شود. 3 ـ قبل از هرگونه اعمال جراحی و یادرمانهای اضطراری، باید پزشک را ازمصرف دارو مطلع نمود. 4 ـ هنگام برخاستن ناگهانی از وضعیتخوابیده یا نشسته احتیاط شود.

بزرگسالان: 10ـ 5 میلیلیتر هر 6 ساعتمصرف میشود. کودکان: در کودکان 6ـ2 سال، بهمیزان2/5ـ 1/5 میلیلیتر هر 8ـ6 ساعت و برایکودکان 12ـ6 سال بهمیزان 5 ـ 2/5 میلیلیترهر 8ـ6 ساعت تجویز میگردد.

مصرف همزمان اینفرآورده باسایر ترکیبات تضعیفکنندهCNS موجب تشدید اثرات هر دو گروهدارویی میشود.

Oral Solution: (Guaifenesin 100 mg +Phenylpropanolamine HCI 12.5 mg +Codeine Phosphate 10 mg)/5ml