داپسون

DAPSONE

این دارو در درمان جذام ودرماتیت تبخالی مصرف میشود.

جذب این دارو از راهخوراکی آهسته است و به محیط اسیدینیاز دارد. پس از جذب در تمام بافتها وبهویژه کبد، عضلات، کلیهها و پوست یافتمیشود. غلظت سرمی دارو 6 ـ 2 ساعتبعد از مصرف به اوج خود میرسد.متابولیسم دارو کبدی است. نیمه عمرداپسون 50 ـ 10 ساعت میباشد. دفع ایندارو عمدتا کلیوی است. بخشی از طریقصفرا دفع و وارد چرخه رودهای ـ کبدیمیشود.

داپسون یک دارویباکتریواستاتیک است و احتمالا در ساختفولات تداخل میکند.

در موارد وجود بیماری قلبی یاریوی، کمبود G6PD یا کم خونی با احتیاطفراوان مصرف شود.

عوارض جانبی این دارووابسته به مقدار مصرف میباشند و بامقادیری که برای درمان جذام مصرفمیشود، بندرت بروز مینمایند. اینعوارض عبارتند از همولیز،متهموگلوبینمی، نوروپاتی، درماتیتآلرژیک، بیاشتهایی، تهوع، استفراغ،سردرد، بیخوابی، کم خونی، هپاتیت،آگرانولوسیتوز، سندرم داپسون (بثوراتجلدی همراه با تب و ائوزینوفیلی) که درصورت بروز آن باید بلافاصله مصرفدارو را قطع کرد.

1 ـ از آنجا که احتمالبروز مقاومت میکروبی به داپسون وجوددارد، مصرف همزمان این دارو با ریفامپینتوصیه میشود. 2 ـ در صورت بروز واکنشهای درماتیتمصرف دارو را باید قطع کرد. 3 ـ دوره درمان که ممکن است 6 ماه تا 3 سال یا بیشتر طول بکشد، باید کاملشود.

بزرگسالان: در درمان جذام، همراه با یکیا چند داروی ضد جذام 100mg/day ـ 50یکبار در روز یا 1/4mg/kg/day و در درماندرماتیت تبخالی شکل ابتدا 50mg/dayمصرف میشود. اگر علائم درماتیتبهطورکامل کنترل نشود، ممکن است مقدارمصرف تا 300mg/day افزایش یابد. کودکان: در درمان جذام، همراه با یک یاچند داروی ضد جذام مقدار 1/4mg/kgیکبار در روز و در درمان درماتیت تبخالیشکل، ابتدا 2mg/kg/day مصرف میشودکه اگر علائم درماتیت بهطور کامل کنترلنشود، مقدار مصرف ممکن است افزایشیابد.

ریفامپین غلظتپلاسمایی داپسون را کاهش میدهد.

Tablet: 50mg Double Scored Tablet: 100mg