کلرامفنیکل

CHLORAMPHENICOL

موارد مصرف:

کلرامفنیکل یک آنتیبیوتیکقوی و بالقوه سمی با طیف اثر گستردهاست که باید برای درمان عفونتهایمخاطرهآمیز، بهویژه عفونتهای ناشی ازهموفیلوس انفلوآنزا و نیز درمان تبتیفوئید بهکار رود. سمیت این دارو، آن رابرای مصرف سیستمیک ( بهجز در مواردفوق) محدود میسازد.

فارماکینتیک:

این دارو بخوبی و بهسرعت از راه گوارش و پس از تزریقعضلانی جذب میشود و بهطور گستردهدر بافتهای بدن توزیع مییابد. غلظتسرمی دارو 1 ساعت پس از تزریق وریدی و 3 ـ 1 ساعت بعد از مصرف خوراکی بهاوج خود میرسد. نیمه عمر دارو 3/5 ـ 1/5ساعت است و در صورت عیب کار کبدممکن است افزایش یابد. متابولیسمکلرامفنیکل کبدی و دفع آن عمدتا کلیویاست.

مکانیسم:

کلرامفنیکل یک آنتیبیوتیکباکتریواستاتیک است که از طریق پیوندبرگشتناپذیر با ریبوزوم باکتریاییبیوسنتز پروتئین را مهار میکند.

موارد منع مصرف:

این دارو در صورتابتلای بیمار به پورفیری و سابقه بروزواکنشهای سمی و آلرژیک به آن نبایدمصرف شود.

هشدار:

1 ـ از درمان مکرر یا دراز مدت بااین دارو باید خودداری کرد. 2 ـ مقدار مصرف دارو در صورت ابتلایبیمار به نارسایی کبدی یا کلیوی بایدکاهش داده شود. 3 ـ انجام آزمون شمارش سلولهای خونقبل و در طول درمان با این دارو ضروریاست. 4 ـ این دارو ممکن است موجب بروزسندرم نوزاد خاکستری، در نوزادان شود. 5 ـ این دارو ممکن است سبب بروز ضعفمغز استخوان، آنمی آپلاستیک و سایراختلالات خونی که وابسته به دوز هستند،گردد.

عوارض:

اختلالات خونی از جملهآنمیآپلاستیک بهطور برگشتپذیر یابرگشتناپذیر، نوریت محیطی، نوریتبینایی، اریتم مولتی فرم، تهوع، استفراغ،اسهال، التهاب دهان، التهاب زبان، پیدایشهموگلوبین در ادرار شبانه از عوارضگزارش شده این دارو هستند.

نکات:

1 ـ دوره درمان داروباید به اندازهای باشد که ضمن درمانبیماری، عوارض دارو بروز نکنند. 2 ـ کلرامفنیکل خوراکی را بهتر است با یکلیوان آب با معده خالی (یک ساعت قبل یادو ساعت بعد از غذا) مصرف کرد. 3 ـ به علت احتمال بروز اختلالات خونی،توصیه میشود بیمار بهطور منظم بهپزشک مراجعه نماید.

میزان مصرف:

خوراکی و تزریقی: بزرگسالان: مقدار مصرف کلرامفنیکل ازراه خوراکی، تزریق وریدی یا انفوزیون50mg/kg/day در 4 مقدار منقسم است کهاین مقدار استثنائا در عفونتهای شدید(مانند سپتی سمی و مننژیت) ممکن است تادو برابر افزایش یابد، مشروط بر اینکه دراولین فرصت ممکن از نظر بالینی، مقدارمصرف دارو کاهش داده شود. کودکان: مقدار مصرف این دارو درکودکان در درمان اپیگلوتیت ناشی ازهموفیلوس و مننژیت چرکزا100mg/kg/day ـ 50 در مقادیر منقسماست که باید در اولین فرصت ممکن از نظربالینی کاهش داده شود. این دارو درنوزادان با سن کمتر از 2 هفته،25mg/kg/day در 4 مقدار منقسم و درکودکان با سن 2 هفته تا یکسال،50mg/kg/day در 4 مقدار منقسم مصرفمیشود.

تداخل داروئی:

فنوباربیتال و ریفامپینمتابولیسم کلرامفنیکل را تسریع میکنند.کلرامفنیکل اثر داروی ضد انعقاد وارفارینو داروهای کاهنده قند خون گروهسولفونیل اوره را افزایش میدهد و موجبافزایش غلظت پلاسمایی فنیتوئین وافزایش احتمال بروز مسمومیت با این دارومیگردد.

اشکال:

Capsule or Tablet: 250mg For Injection : 1g (as sodium succinate) Suspension : 150mg/5ml (as palmitate)