کلیندامایسین

CLINDAMYCIN

موارد مصرف:

کلیندامایسین به دلیلعوارض جانبی جدی آن موارد مصرفمحدودی دارد. این دارو در درمانعفونتهای استافیلوکوکی استخوان،مفاصل و پریتونیت مصرف میشود.

فارماکینتیک:

این دارو بخوبی و بهسرعت از دستگاه گوارش جذب میشود وغذا بر روی جذب آن بیتاثیر است.کلیندامایسین پس از جذب بهطور گستردهدر بافتها و مایعات بدن، بهویژهاستخوانها، صفرا و ادرار منتشر میشود.غلظت سرمی دارو تقریبا 1 ساعت بعد ازمصرف خوراکی و تا 3 ساعت بعد ازتزریق عضلانی به اوج خود میرسد. نیمهعمر دارو 3 ـ 2/4 ساعت است که درصورت عیب کار کلیه یا کبد ممکن استافزایش یابد. دفع دارو عمدتا کلیوی است وبخشی از دارو از طریق مدفوع دفعمیشود.

مکانیسم:

کلیندامایسین یک آنتیبیوتیکباکتریواستاتیک است و مانع بیوسنتزپروتئین توسط باکتری میشود.

موارد منع مصرف:

در صورت ابتلای بیماربه اسهال این دارو نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ در صورت بروز اسهال یاعلایم کولیت باید مصرف این دارو رابلافاصله قطع کرد. همچنین در صورتابتلای بیمار به نارسایی کبدی یا کلیوی بااحتیاط فراوان مصرف شود. 2 ـ پیگیری کار کبد و کلیه در طول درماندراز مدت با این دارو و نیز در طول درمانکودکان ضروری است.

عوارض:

اسهال (که در صورت بروزآن باید مصرف دارو را قطع کرد)، احساسناراحتی در شکم، تهوع، استفراغ، کولیتناشی از آنتیبیوتیک، بثورات جلدی، یرقانو تغییر در پاسخ آزمونهای کبدی، کاهشنوتروفیلهای خونی، ائوزینوفیلی،آگرانولوسیتوز و کاهش پلاکتهای خونبعد از مصرف کلیندامایسین گزارششدهاند.

نکات:

کپسول دارو باید همراهبا غذا یا یک لیوان آب بلعیده شود تا موجبتحریک مری نشود. مقدار مصرف خوراکی: بزرگسالان: مقدار مصرف کلیندامایسیناز راه خوراکی 300 ـ 150 میلیگرم هر 6 ساعت و در عفونتهای شدید تا 450میلیگرم هر 6 ساعت میباشد. کودکان: مقدار مصرف کلیندامایسین ازراه خوراکی در کودکان 6mg/kg ـ 3 هر 6ساعت میباشد. تزریقی: بزرگسالان: کلیندامایسین از راه تزریقعمیق عضلانی یا انفوزیون وریدی بهمقدار 2/7g/day ـ 0/6 (در 4 ـ 2 مقدارمنقسم) مصرف میشود که این مقدار درعفونتهای مخاطرهآمیز تا 4/8g/day نیزافزایش مییابد. مقادیر مصرف در یکنوبت بیش از 600 میلیگرم باید فقط از راهانفوزیون وریدی تزریق شوند که در اینصورت نیز مقدار مصرف نباید از 1/2 گرمتجاوز کند. کودکان: این دارو از راه تزریق عضلانی یاوریدی در کودکان با سن بیش از یک ماه40mg/kg/day ـ 15 در 4 ـ 3 مقدار منقسممصرف میباشد که این مقدار درعفونتهای شدید تا 300mg/day (بدون درنظر گرفتن وزن بیمار) ممکن است افزایشیابد.

میزان مصرف:

تداخل داروئی:

کلیندامایسین اثرداروهای شل کننده عضلانی غیردپولاریزان را افزایش میدهد. این دارونسبت به اثرات داروهای نئوستیگمین وپیریدوستیگمین اثر آنتاگونیستی دارد.مصرف همزمان این دارو با اریترومایسینو کلرامفنیکل توصیه نمیشود.

اشکال:

Capsule : 150mg (as HCl) Suspension : 75mg/5ml (as palmitate) Injection : 150mg/ml (as phosphate)