ویتامین ای

VITAMIN E

موارد مصرف:

ویتامین E برای پیشگیری ودرمان کمبود این ویتامین مصرفمیشود.

فارماکینتیک:

50-80 درصد ویتامین E از مجرای گوارش (دوازدهه) جذبمیشود. برای جذب کافی این ویتامین،وجود املاح صفراوی و چربی موجود دررژیم غذایی ضروری است. این ویتامین در تمام بافتهای بدن بهویژه بافتهایچربی ذخیره میشود. متابولیسم آن کبدیاست. و از طریق صفرا و کلیه دفع میشود.

مکانیسم:

ویتامین E بهعنوان یک عنصراساسی در تغذیه و بهعنوان یکآنتیاکسیدان همراه با سلنیم موجود دررژیم غذایی، اسیدهای چرب غیراشباعموجود در غشاء و سایر ساختمانهایسلولی را از حمله رادیکالهای آزادمحافظت نموده و گویچههای قرمز خون رادر مقابل همولیز حفظ میکند. ویتامین Eبهعنوان یک کوفاکتور در بعضی ازسیستمهای آنزیمی عمل میکند.

موارد منع مصرف:

هشدار:

عوارض:

با مصرف مقادیر بین400-800u/day به مدت طولانی، تاری دید،اسهال، سرگیجه، سردرد، تهوع یا کرامپمعده، خستگی یا ضعف غیرمعمول گزارششدهاست.

نکات:

از آنجا که کمبودویتامین E به تنهایی شایع نیست، معمولاترکیبی از چند ویتامین تجویز میشود. مقدار مصرف خوراکی: بهعنوان پیشگیری از کمبود ویتامین E،مقدار مصرف توصیه شده در روزبهصورت زیر است: شیرخواران و کودکان: از بدو تولد تا سن3 سال 5-10 واحد، سن 4-10 سال 12واحد، پسران و مردان بالغ 17 واحد،دختران و زنان بالغ 13 واحد، زنان باردار17 واحد، در دوران شیردهی 18-20واحد. برای درمان کمبود این ویتامین،مقدار مصرف برحسب شدت کمبود تعیینمیشود. در شیرخواران نارس که فرمولهایغذایی حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چربغیراشباع دریافت میکنند، u/day 15-25تجویز میگردد. تزریقی: برای درمان در بزرگسالان. کمبودویتامین u/day 60-75 و در کودکانu/kg/day 1 تزریق میشود.

میزان مصرف:

تداخل داروئی:

اشکال:

Tablet: 100 IU Oral Drops: 50 IU/ml Injection: 100 IU