ویتامین کا(فیتونادیون)

VITAMIN K (PHYTONADIONE)

موارد مصرف:

این ویتامین برای پیشگیریو درمان اختلالات انعقادی شامل اختلالاتدر ساخت فاکتورهای II، VII، IXو Xناشی از کمبود ویتامین K یا اختلال درفعالیت متابولیک آن مصرف میگردد.فیتونادیون بهمنظور جلوگیری از بیماریخونریزی دهنده در نوزادان به هنگام تولدمصرف میشود.

فارماکینتیک:

ویتامین K بهسهولت ازمجرای گوارش (دوازدهه) جذب میشود.فیتونادیون برای جذب به املاح صفراوینیاز دارد. متابولیسم این ویتامین کبدیاست. زمان شروع اثر فیتونادیون از راهخوراکی 6-12 ساعت و از راه تزریقی 1-2ساعت است. غلظت طبیعی فیتونادیون طی12-14 ساعت پس از مصرف بهدستمیآید. ویتامین K از راه صفرا و کلیه دفعمیشود.

مکانیسم:

این ویتامین تشکیلپروترومبین فعال در کبد (فاکتور II)،پروکانورتین (فاکتور VII)، جزءترومبوپلاستین پلاسما یا فاکتورکریسمس (فاکتور IX) و فاکتور استوارت(فاکتور X) را که برای انعقاد طبیعی خونلازم هستند، تسریع میکند.

موارد منع مصرف:

هشدار:

1 ـ ویتامین K در بیماران مبتلا بهعیب کار کبد باید با احتیاط مصرف شود. 2 ـ به دلیل خطر بروز واکنشهای شدیدشبه حساسیت مفرط در تزریق وریدیویتامین K، تجویز این دارو از راه وریدیتوصیه نمیشود.

عوارض:

نکات:

1 ـ بهمنظور بررسیپیشرفت درمان، مراجعه منظم به پزشک وانجام آزمون زمان پروترومبین ضروریاست. 2 ـ از مصرف سایر داروها بدون دستورپزشک باید خودداری شود، زیرا ممکناست اثرات ویتامین K را تغییر دهند. مقدار مصرف خوراکی: بزرگسالان: در کمی پروترومبین خونناشی از مصرف داروهای ضد انعقاد،مقدار 2/5-10 میلیگرم (حداکثر 25میلیگرم) مصرف میشود که در صورتنیاز میتوان پس از 12-48 ساعت، اینمقدار را تکرار نمود. کودکان: بهعنوان ویتامین و در کمیپروترومبین خون ناشی از دارو مقدار5-10 میلیگرم مصرف میشود. تزریقی: بزرگسالان: در کمی پروترومبین خونناشی از داروهای ضد انعقادی (به غیر ازهپارین)، مقدار 2/5-10 میلیگرم (حداکثر25 میلیگرم) تزریق عضلانی یا زیر جلدیمیشود که در صورت نیاز، میتوان پس از6-8 ساعت، این مقدار را تکرار نمود. درکمی پروترومبین خون ناشی از سندرمسؤ جذب یا ناشی از داروها، مقدار 2-5میلیگرم تزریق عضلانی یا زیرجلدیمیشود. برای جلوگیری از کمی پروترومبین خوندر بیمارانی که به مدت طولانی فقط از راهتزریقی تغذیه میشوند، مقدار 5-10میلیگرم یکبار در هفته تزریق عضلانیمیشود. کودکان: بهعنوان ویتامین مقدار 1میلیگرم در ماه تزریق عضلانی یازیرجلدی میشود. برای جلوگیری از کمیپروترومبین خون ناشی از تغذیه تاموریدی به مدت طولانی، 2-5 میلیگرمیکبار در هفته تزریق عضلانی میگردد. در درمان کمی پروترومبین خون 1-2میلیگرم در شیرخواران و 5-10 میلیگرمدر کودکان و برای جلوگیری از بیماریخونریزی دهنده نوزادان مقدار 0/5-1میلیگرم بلافاصله پس از زایمان تزریقعضلانی یا زیرجلدی میشود. در صورتنیاز این مقدار پس از 6-8 ساعت تکرارمیشود.

میزان مصرف:

تداخل داروئی:

مصرف همزمانویتامین K با داروهای ضد انعقاد خوراکیممکن است اثرات این داروها را بهعلتافزایش ساخت کبدی فاکتورهای پیشانعقادی کاهش دهد.

اشکال:

Injection: 1 mg/0.5ml, 10 mg/ml Tablet: 10 mg