فورازولیدون

FURAZOLIDONE

موارد مصرف:

فورازولیدون در درمان وبا، اسهال باکتریایی (ناشی ازارگانیسمهای حساس از جمله گونههایسالمونلا، شیگلا، استافیلوکوک،اشریشیاکلی، گونههای پروتئوس،کامپیلوباکتر و انتروباکتر) و ژیاردیازمصرف میشود.

فارماکینتیک:

جذب این دارو از راهخوراکی خوب است. دفع دارو عمدتاکلیوی است و مقداری نیز در مدفوع دفعمیشود.

مکانیسم:

این دارو در کار چندین آنزیمباکتریایی تداخل میکند. فورازولیدونفلور میکروبی روده را برهم نمیزند وموجب رشد قارچها نیز نمیشود. این داروآنزیم مونوآمین اکسیداز را نیز مهارمیکند.

موارد منع مصرف:

این دارو در نوزادان باسن کمتر از یک ماه نباید مصرف شود.

هشدار:

در صورت ابتلای بیمار به کمبودG6PD باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

عوارض:

فورازولیدون ممکن استموجب بروز آنمی همولیتیک خفیف وبرگشتپذیر در بیماران مبتلا به کمبودG6PD شود که در این صورت مصرفدارو باید قطع شود. همچنین، واکنشهایحساسیت مفرط (شامل تب، خارش، دردمفاصل، بثورات جلدی یا قرمزی پوست،کاهش گلبولهای سفید خون، اختلالاتگوارشی (درد شکم، اسهال، تهوع واستفراغ) و سردرد با مصرف این داروگزارش شدهاند.

نکات:

1 ـ برای کاهش تحریکگوارشی، میتوان این دارو را با غذامصرف نمود. 2 ـ در طول مصرف این دارو، از مصرففرآوردههای حاوی الکل باید خودداریکرد. 3 ـ در طول مصرف این دارو و تا دو هفتهبعد از قطع مصرف آن، از مصرف غذاهایحاوی تیرامین و آمینهای محرک،داروهای کاهنده اشتها، قرصسرماخوردگی و داروهای ضد سرفه، مگربا تجویز پزشک، باید پرهیز کرد.

میزان مصرف:

بزرگسالان: مقدار مصرف این دارو 100میلیگرم چهار بار در روز برای 7 ـ 5 روز(در درمان ژیاردیاز 10 ـ 7 روز) است. کودکان: مقدار مصرف فورازولیدون درکودکان با سن بیش از یک ماه 1/25mg/kgچهار بار در روز برای 7 ـ 5 روز (دردرمان ژیاردیاز 2mg/kg ـ 1/25 چهار باردر روز برای 10 ـ 7 روز) میباشد.

تداخل داروئی:

اشکال:

Suspension: 50mg / 15ml Tablet: 100mg