دفروکسامین

DEFEROXAMINE

موارد مصرف:

دفروکسامین یک عاملشلاته کننده فعال است که بهعنوان دارویکمکی در درمان مسمومیت با آهن بهکاربرده میشود. این دارو همچنین برایتسریع دفع آهن مصرف میشود.دفروکسامین از راه تزریق وریدی،عضلانی و یا داخل صفاقی برای کنترلتجمع آلومینیوم در استخوان، در مبتلایانبه نارسایی کلیه و در درمانمسمومیتهای عصبی و یا ناهنجاریهایاستخوانی در بیماران تحت دیالیز بهکاربرده میشود.

فارماکینتیک:

کمتر از 15% دارو از طریقدستگاه گوارش جذب میشود.دفروکسامین بوسیله آنزیمهای پلاسماییمتابولیزه و از طریق ادرار دفع میشود.مقداری از دارو نیز از طریق صفرا و مدفوعدفع میگردد و نیمه عمر آن 6/1 ساعتمیباشد. آهن شلات شده که از طریقکلیهها دفع میگردد، رنگ ادرار را به قرمزمتمایل میکند.

مکانیسم:

دفروکسامین با آهن سهظرفیتی اتصال پیدا کرده و از شرکت آن درواکنشهای شیمیایی جلوگیری میکند. ایندارو میتواند با آهن آزاد سرم، آهنفریتین و هموسیدرین اتصال پیدا کند ولیاز هموگلوبین و میوگلوبین نمیتواند آهنبرداشت کند. دفروکسامین همچنینمیتواند از بافتهای مختلف آلومینیوم رابرداشت کرده و یک کمپلکس پایدار محلولدر آب ایجاد کند.

موارد منع مصرف:

این دارو در بیماریهایشدید کلیوی یا بیادراری و درهموکروماتوز اولیه نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ احتمال بروز آب مروارید دربیمارانی که تحت درمان طولانی بادفروکسامین هستند وجود دارد. 2 ـ مصرف این دارو در کودکان زیر سهسال منوط به دفع 1mg/day آهن میباشد. 3 ـ در افراد سالخورده همراه ویتامین Cاستفاده گردد. 4 ـ راه تجویز وریدی فقط در بیماران مبتلابه کلاپس قلبی ـ عروقی مورد استفاده قرارگیرد و در اولین فرصت تجویز داروبهصورت داخل عضلانی ادامه یابد.

عوارض:

در محل تزریق گاهیخارش، درد و سفتی ایجاد میگردد. دردرمان درازمدت ممکن است واکنشهایآلرژیک شامل تورم روی پوست، خارشعمومی بدن، بثورات جلدی و واکنشهایآنافیلاکتیک رخ دهد.

نکات:

میزان مصرف:

بزرگسالان: در مسمومیت با آهن در ابتدامقدار یک گرم و سپس هر چهار ساعت500 میلی گرم (تا دوبار) بهصورتعضلانی تزریق میشود. در صورت لزومتجویز دارو به میزان 500 میلی گرم هر 12 ـ 4 ساعت تا حداکثر 6g/day قابل تکراراست. مقدار اولیه تجویز داخل وریدی دارو یکگرم است که با سرعت کمتر از 15mg/kg/hانفوزیون میگردد و سپس مقدار 500 میلیگرم هر چهار ساعت (تا دوبار) تا حداکثر6g/24h تجویز میشود. برای تجویز زیر جلدی مقدار 2g ـ 1 طیمدت 24 ـ 8 ساعت توسط یک پمپ سیارتزریق میگردد. مقدار مصرف دارو از20mg/kg شروع و به 110mg/kg یا مقدارتام 3 گرم در 10 میلی لیتر آب مقطراستریل افزایش مییابد که طی 10 ساعتدر بافت زیر جلد انفوزیون میشود. در مسمومیت مزمن 50mg/kg/day ـ 20 ازدارو طی مدت 8 ساعت بهصورت زیرجلدی انفوزیون میگردد. معهذا، تزریقعضلانی راه تجویز ترجیحی دارو است کهباید در تمام بیمارانی که در حالت شوکنمیباشند، مورد استفاده قرار گیرد. دوزمعمول داخل عضلانی بالغین و اطفال 1g/day ـ 0/5 میباشد. بعلاوه، در صورتانتقال خون به بیمار، لازم است یک دوز 2گرمی دارو همراه با هر واحد خون تزریقیبهصورت انفوزیون آهسته داخل وریدیبا حداکثر سرعت 15mg/kg/h تجویز گردد. کودکان: دوز توصیه شده اطفال درمسمومیت حاد با آهن مقدار50mg/kg/dose است که هر 6 ساعت و تازمانی که رنگ ادرار تغییر نیافته استبهصورت داخل عضلانی تجویز میگردد.سلامت و کارآیی دارو در اطفال کوچکتر از3 سال ثابت نشده است.

تداخل داروئی:

تجویز همزمان باویتامین C باعث افزایش توانایی این دارودر دفع بیشتر آهن میگردد اگرچه احتمالسمیت آهن نیز افزایش مییابد.

اشکال:

For Injection (as Mesylate): 500mg