کلادربین

CLADRIBINE

کلادریبین در درمان لوسمیhairy cell بکار میرود و در درمان لوسمیلنفوسیتیک مزمن، لنفومهای غیرهوچکینیو ماکروگلوبولینمی والدنستروم نیزمصرف شده است.

کلادریبین از سد خونی ـمغزی عبور میکند. متابولیسم داروسلولی است. در انفوزیون مداوم وریدینیمه عمر توزیع دارو حدود 30 دقیقه ونیمه عمر نهایی آن 7 ساعت است.

متابولیتهای فسفریله شدهکلادریبین در لنفوسیتها و منوسیتهاتجمع یافته و این سلولها را از بین میبرند. اثر دارو در چرخه سلولی غیراختصاصی بوده و به میزان یکسانی درمرحله تقسیم و استراحت لنفوسیتها اثرمیکند.

1 ـ دارو به میزان قابل توجهی برای سلولهای خون ساز سمیتدارد. 2 ـ در صورت بروز سمیت عصبی مصرفدارو قطع شود. 3 ـ شروع دروههای بعدی درمانی باکلادریبین با احتیاط فراوان و در صورتیاست که اثرات خونی دوره قبلی از بین رفتهباشد.

کمخونی شدید، عفونت،نوتروپنی شدید، بثورات پوستی،ترومبوسیتوپنی، سرفه، تورم، فلبیت،کوتاه شدن نفس، درد معده، تاکیکاردی،بیاشتهایی، سردرد، تهوع و استفراغ وخستگی غیرعادی از عوارض جانبی مهم ونسبتا شایع دارو میباشند.

1 ـ در دو هفته اولدرمان لوسمی hairy cell، کم خونی،نوتروپنی، و ترومبوسیتوپنی بدترمیشود، سپس علائم بهبود مییابد. 2 ـ طی یک ماه اول درمان بدلیل کم خونیممکن است نیاز به انتقال خون باشد. زمانمتوسط برای بازگشت هموگلوبین بهمیزان طبیعی 8 هفته است. 3 ـ تب بین روزهای پنجم و هفتم درمان ویا کمی دیرتر بروز میکند و معمولا درلوسمی hairy cell دیده میشود. درصورت بروز تب بیمار از نظر عفونتبررسی میشود. عفونت بدلیل کاهشمنوسیتهاست و 6-12 ماه بعد تعدادمنوسیتها به میزان طبیعی بر میگردد. 4 ـ زمان متوسط برای بازگشت تعدادپلاکتهای کاهش یافته به میزان طبیعی(بدلیل ترومبوسیتوپنی ناشی از دارو) 12روز است. در موارد غیر از لوسمی hairycell، این زمان طولانیتر بوده و کاهشمقدار مصرف و تکرار دوره درمان ممکناست نیاز باشد.

در درمان لوسمی hairy cellبصورت انفوزیون وریدی مداومmg/kg/day 0/1 بمدت 7 روز مصرفمیشود. در این بیماری بطور معمول فقطیک دوره درمان کافی است.

Injection: 10 mg/10 ml