دانوربویسین

DAUNORUBICIN HCL

موارد مصرف:

دانوروبیسین در درماناریترولوسمی، لوسمی حاد لنفوبلاستیک،لوسمی حاد میلوسیتیک و لوسمی حادمنوسیتیک بکار می رود. همچنین مصرفآن در درمان نوروبلاستوما، لنفومهایغیر هوچکینی، سارکوم اوینگ، تومورویلمز و لوسمی مزمن میلوسیتیک توصیهشده است.

فارماکینتیک:

بسرعت در بدن منتشر وبویژه در کلیهها، طحال، کبد و قلببصورت تغییر نیافته و متابولیت جایگزینمیشود. از سد خونی ـ مغزی عبورنمیکند. متابولیسم سریع کبدی دارد. نیمهعمر دفع دانوروبیسین 18/5 ساعت و دفعدارو طولانی است. هشدار: در صورت وجود بیماری قلبی و یاانفیلتراسیون سلول تومور مغز استخواناین دارو باید با احتیاط فراوان مصرفشود.

مکانیسم:

دانوروبیسین در فاز S تقسیمسلولی فعال است اما در چرخه سلولیبطور اختصاصی عمل نمیکند، با اتصال به DNAباعث مهار ساخت DNA و RNAمیشود.

موارد منع مصرف:

هشدار:

عوارض:

ازوفاژیت ، استئوماتیت،لکوپنی، مسمومیت قلبی و نکروز بافتی ازعوارض جانبی مهم و نسبتا شایع داروهستند. تداخلهای داروئی: با آلوپورینول، کلشیسین، سیکلوفسفامید، دوکسوروبیسین وداروهای هپاتوتوکسیک تداخل دارد.

نکات:

1 ـ بدلیل نکروز بافتیفقط به صورت تزریق وریدی بکار میرود(بدلیل بروز ترومبوفلبیت و تحریک وریداز انفوزیون وریدی نیز خوددای شود). 2 ـ فاصله دورههای درمانی آن کمتر از 21روز نباشد تا فعالیت مغز استخوان بهحالت عادی برگردد.

میزان مصرف:

در عیب کار کبد برایبیمارانی که غلظت بیلیروبین آنها 3ـ1/2میلیگرم درصد میلی لیتر است، 75 درصدمقادیر مصرف معمولی و در بیمارانی کهغلظت بیلیروبین آنها بیش از 3 میلی گرمدر صد میلی لیتر است، نصف مقدارمعمولی توصیه میشود. در عیب کار کلیهبرای بیمارانی که غلظت کراتینین سرم آنهابیش از 3 میلی گرم در صد میلی لیتر استنصف مقدار معمولی توصیه شده است. بزرگسالان: در لوسمی حاد لنفوسیتیکبصورت وریدی 45mg/m2 در روزهایاول و دوم و سوم یک دوره 32 روزه درترکیب با وینکریستین، پردنیزون وآسپاراژیناز بکار میرود. در لوسمی حادغیرلنفوسیتیک بصورت وریدی 45mg/m2 در روزهای اول و دوم و سوماولین دوره و روزهای اول و دوم دومیندوره در ترکیب با وینکریستین بکارمیرود. حداکثر مقدار مصرف تا 550mg/m2 در تمام طول عمر و در افرادیکه سابقه پرتو درمانی در ناحیه سینهداشتهاند برای کاهش خطر مسمومیتقلبی، mg/m2 450 در تمام طول عمرمیباشد. در افراد مسن 60 سال و بیشتردر لوسمی حاد غیرلنفوسیتیک 30 mg/m2بصورت وریدی در روزهای اول و دوم وسوم شروع اولین دوره درمان و درروزهای اول و دوم دومین دوره درمان درترکیب با سیتارابین بکار می رود. کودکان : در لوسمی حاد لنفوسیتیکmg/m2 25 بصورت وریدی یک بار درهفته همراه با وینکریستین و پردنیزونبکار میرود.

تداخل داروئی:

اشکال:

Injection : 20 mg