گنادوتروپین جفتی

CHORIONIC GONADOTROPHIN (HCG)

موارد مصرف:

گنادوتروپین جفتی هم دردرمان و هم در تشخیص کریپتورکیدیسم(نهان بیضگی) قبل از بلوغ که به دلیلانسداد آناتومیک نباشد، مصرف میشود.این فرآورده همچنین در درمان ناباروریناشی از بیکفایتی عملکرد هیپوفیز درمردان و نیز نازائی در خانمها، به تنهایی ویا در ترکیب با منوتروپینها یا کلومیفناستفاده میشود. علاوه بر این درتشخیص کمکاری غدد جنسی در مردان،نارسایی جسم زرد و نیز بهمنظور تحریکتخمکگذاری در عمل باروری خارج از بدن(IVF) کاربرد دارد.

فارماکینتیک:

در خانمها، اغلب 32-36ساعت پس از تجویز، تخمکگذاری رخمیدهد. نیمه عمر دارو دو فازی بوده (11 و23 ساعت) و طی 24 ساعت 10-12% داروبهصورت تغییر نیافته، از طریق کلیهها دفعمیشود.

مکانیسم:

عمل این هورمون اغلب همانندLH میباشد. با تقلید پیک طبیعی LH، درزنان موجب تحریک تخمکگذاری و درمردان موجب افزایش تولید آندروژنتوسط بیضهها میگردد.

موارد منع مصرف:

بهطور کلی در صورتوجود بزرگی یا تومور هیپوفیز، بلوغزودرس در حین درمان کریپتورکیدیسم،وجود خونریزیهای واژینال با علتنامشخص، تومورهای فیبروئید رحم،کیستهای تخمدانی متمایز از سندرمپلیکیستیک تخمدانی، ترومبوفلبیت فعال،کارسینومای پروستات و یا سایرنئوپلاسمهای وابسته به آندروژن ایندارو نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ مصرف توأم HCG، با سایرترکیبات محرک تخمکگذاری ممکن استموجب افزایش بروز عواقب ترومبوآمبولیک گردد. 2 ـ در بیماران مبتلا به نارسائی قلبی یاکلیوی، آسم، میگرن و صرع، این دارو بایدبا احتیاط مصرف شود. 3 ـ از آنجا که مصرف مداوم دارو ممکناست تحریک بیش از حد تخمدان را موجبشود، باید حتیالامکان در حین درمانغلظت سرمی استروژن را کنترل نموده وآزمایشات اولتراسوند را انجام داد. 4 ـ بهمنظور آگاهی از وقوع تخمکگذاری،باید روزانه درجه حرارت بدن بیمار کنترلشود و در صورتیکه بهدنبال یک دورهدرمانی، تغییر دو فازی درجه حرارت بدنمشاهده شود، ولی قاعدگی رخ ندهد،آزمون حاملگی باید انجام شود. 5 ـ مصرف توأم HCG با سایرمنوتروپینها ممکن است موجب افزایششیوع حاملگیهای چند قلو و در نتیجهافزایش خطر تولد نوزادان نارس گردد.

عوارض:

شایعترین عارضه،بزرگشدن تخمدان و کیست تخمدانیضعیف تا متوسط است. بروز سندرم حادتحریک بیش از حد تخمدان، کمتر شایعاست.

نکات:

1 ـ در هنگام مصرفدارو، بیمار باید از هر جهت تحت نظرپزشک باشد. 2 ـ برای درمان کامل ممکن است بهمصرف طولانی مدت دارو نیاز باشد. 3 ـ باید به بیمار توصیه شود تا پس ازمصرف دارو، زمان مقاربت و نیز درجهحرارت بدن را بهطور روزانه ثبت نماید.

میزان مصرف:

مقدار مصرف باید براساسنیاز هر بیمار بهطور انفرادی و باتوجه بهپاسخ بالینی، تنظیم گردد. در صورتیکهپس از پایان دوره درمان، تخمکگذاریصورت نپذیرد، باید رژیم دارویی مجدداارزیابی شود. چنانچه پس از 3 دورهدرمان باز هم تخمکگذاری صورت نگیرد،باید در تداوم مصرف دارو، یا نوع درمانتجدید نظر شود. بزرگسالان: مقدار مصرف برای درمانکمکاری بیضهها ناشی از کمبودگنادوتروپین در مردان، به میزان1000-4000 واحد 2-3 بار در هفته بهشکل تزریق داخل عضلانی و به مدت چندهفته تا چند ماه است. درمان را میتوان تازمان حصول پاسخ درمانی ادامه داد.درمان ناباروری مردان از طریق تحریکالقاء اسپرماتوژنز با HCGگاه به مدت 6ماه یا بیشتر طول میکشد. در صورتمطلوب نبودن اثر درمانی، میتوان دارو رابه همراه سایر منوتروپینها تا یکسال بعدنیز مصرف نمود. برای درمان بیکفایتیجسم زرد، از روز تخمکگذاری تا زمانپیشبینی شده برای بروز قاعدگی یا وقوعحاملگی، روزانه 1500 واحد به شکلتزریق داخل عضلانی توصیه میشود. درصورت تأیید حاملگی، این مقدار میتواند تاهفته دهم بارداری ادامه یابد. در IVF،5000-10000 واحد، یک روز پس ازآخرین مقدار مصرف منوتروپینها و یا5-9 روز پس از آخرین مقدار مصرفکلومیفن تجویز میشود. برای اهدافتشخیصی کمکاری بیضه، 2000 واحد درروز به شکل تزریق داخل عضلانی و بهمدت 3 روز مصرف میشود کودکان: در درمان کریپتورکیدیسم قبل ازبلوغ میزان 5000-10000 واحد 2-3 باردر هفته و حداکثر 10 بار به شکل تزریقداخل عضلانی مصرف میشود. توجه: در صورت عدم پیشرفتدرمان، این دارو بیش از 10 بار نبایدتجویز گردد.

تداخل داروئی:

اشکال:

For Injection: 500 U, 1500 U, 5000 U