بنزوکائین

BENZOCAINE

موارد مصرف:

بنزوکائین برای تسکیناختلالات خفیف پوستی نظیر آفتابسوختگی، بریدگیهای جزئی، سوختگیها،خراشیدگیها و یا سایر زخمهای جزئی،نیش یا گزش حشرات و تماس با پیچکسمی، مصرف میشود.

فارماکینتیک:

در میان بیحسکنندههایموضعی بنزوکائین حداقل جذب پوستی رادارد. این دارو توسط کولین استرازپلاسما و همچنین در کبد متابولیزه شده واز راه کلیهها دفع میگردد. مدت اثر آن30-45 دقیقه میباشد.

مکانیسم:

بنزوکائین مانند سایربیحسکنندههای موضعی با تثبیتبرگشتپذیر غشاء سلولهای عصبی و درنتیجه کاهش نفوذپذیری آن به یون سدیم،شروع و هدایت امواج عصبی را متوقفمیکند.

موارد منع مصرف:

هشدار:

1 ـ بنزوکائین در شیرخوارانباید با احتیاط مصرف شود، زیرا افزایشجذب پوستی ناشی از مصرف بیش از حداین دارو ممکن است منجر به بروزمتهموگلوبینمی گردد. 2 ـ ممکن است افرادی که به PABA حساس هستند به این دارو نیز حساسباشند.

عوارض:

احتمال بروز حساسیت بابنزوکائین بیشتر از سایربیحسکنندههای موضعی میباشد.عوارض جانبی دارو شامل سمیت ناشی ازجذب سریع و وسیع از موضع،ناسازگاری فردی، حساسیت مفرط و یاکاهش تحمل بیمار نسبت به دارو، میباشد.

نکات:

1 ـ از مصرف این دارودر نواحی وسیعی از پوست و یا مخاط(بویژه نواحی آسیب دیده) خودداریشود. 2 ـ احتیاط لازم برای ممانعت از ورود داروبه داخل چشمها معمول گردد.

میزان مصرف:

بهمقدار لازم سه تا چهار باردر روز روی موضع مالیده شود.

تداخل داروئی:

مهارکنندههای کولیناستراز ممکن است متابولیسم بنزوکائین رابهتأخیر بیاندازند. بنزوکائین ممکن است بافعالیت ضدمیکروبی سولفونامیدها مقابلهنماید.

اشکال:

Topical Ointment: 5%