سفازولین

CEFAZOLIN

موارد مصرف:

این دارو در درمانعفونتهای ناشی از باکتریهای گرم مثبتو گرم منفی حساس به دارو از جملهعفونتهای ادراری بهویژه در دورانبارداری و نیز به عنوان پیشگیری ازعفونت قبل از اعمال جراحی مصرفمیشود.

فارماکینتیک:

غلظت سرمی دارو 2 ـ 1ساعت پس از تزریق عضلانی به اوج خودمیرسد. نیمه عمر دارو بهطور متوسط1/5 ساعت است که در صورت عیب کارکلیه تا 42 ساعت نیز ممکن است افزایشیابد. 86 ـ 70 درصد دارو از راه کلیه و ازطریق ترشح توبولی، دفع میشود.

مکانیسم:

موارد منع مصرف:

در صورت وجود سابقهحساسیت مفرط به سفالوسپورینها یابیماری پورفیری، نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ در صورت وجود سابقهحساسیت به پنیسیلینها، و مشتقات آنها،سفالوسپورینها یا پنیسیلامین با احتیاطفراوان مصرف شود. 2 ـ این دارو ممکن است موجب ایجاد پاسخمثبت کاذب در آزمون کومبس و قند ادرارشود. 3 ـ در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه،کاهش مقدار مصرف دارو ضروری است. 4 ـ سفالوسپورینها ممکن است سبب بروزکولیت پسودوممبران شوند.

عوارض:

واکنشهای آلرژیک شاملکهیر و بثورات جلدی و علایم حساسیتمفرط شامل شوک آنافیلاکتیک، تهوع،استفراغ و اسهال و علائم مربوط به کولیتپسودوممبران با مصرف این دارو گزارششدهاند.

نکات:

1 ـ در صورت فراموشکردن یک نوبت مصرف دارو، به محضبیادآوردن دارو را باید مصرف کرد. ولیاگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد، از مصرف نوبت فراموششده باید خودداری شود و مقدار مصرفبعدی نیز دو برابر نگردد. 2 ـ مخلوط کردن سفازولین با سایرداروها (بهویژه آمینوگلیکوزیدها) در یکمحلول توصیه نمیشود. 3 ـ در صورت بروز اسهال شدید، قبل ازمصرف هر گونه داروی ضد اسهال، باید باپزشک مشورت شود.

میزان مصرف:

بزرگسالان: از راه وریدی یا تزریق عضلانی یک گرم ازدارو 1 ـ 0/5 ساعت قبل از شروع عمل، 1 ـ 0/5 گرم در حین عمل و 1 ـ 0/5 گرم هر8 ساعت پس از جراحی تا 24 ساعتمصرف میشود. برای پیشگیری از آندوکاردیت، یک گرم 0/5ساعت قبل از شروع جراحی، در درمانپنومونی پنوموکوکی 500 میلی گرم هر 12ساعت، در عفونت حاد مجاری ادراری، یکگرم هر 12 ساعت و برای سایر عفونتها 250میلیگرم تا یک گرم هر 8 ـ 6 ساعت از راهوریدی یا عضلانی تزریق میشود. کودکان: برای پیشگیری از آندوکاردیت25mg/kg نیم ساعت قبل از شروع عملجراحی تزریق وریدی یا عضلانیمیشود. در مورد سایر عفونتها، برای نوزادانبزرگتر از یکماه 25mg/kg ـ 6/25 هر 6ساعت و برای نوزادان با سن کمتر از یکماه20mg/kg هر 12 ـ 8 ساعت تزریق وریدییا عضلانی میشود.

تداخل داروئی:

در صورت مصرفهمزمان سفالوسپورینها باآمینوگلیکوزیدها یا وانکومایسین، احتمالبروز مسمومیت کلیوی افزایش مییابد.پروبنسید دفع سفالوسپورینها ازتوبولهای کلیوی را کاهش داده و لذا سببافزایش غلظت سرمی سفالوسپورینها و درنتیجه احتمال بروز مسمومیت میشود. اثرضد انعقادی وارفارین در صورت مصرفهمزمان با سفالوسپورینها ممکن استافزایش یابد.

اشکال:

For Injection: 250mg, 500mg, 1g (assodium)