سیپروفلوکساسین

CIPROFLOXACIN

موارد مصرف:

سیپروفلوکساسین دردرمان عفونتهای ناشی از باکتریهای گرممنفی(شامل سالمونلا، شیگلا، کمپیلوباکتر،نیسریا و پسودوموناس) مصرف میشود.این دارو دارای اثرات متوسط بر علیهباکتریهای گرم مثبت (شاملاسترپتوکوکوس پنومونی واسترپتوکوکوس فکالیس) میباشد. کاربرداصلی دارو، در درمان عفونتهای تنفسی(بهجز عفونت ناشی از استرپتوکوکوسپنومونیه)، عفونت مجاری ادراری،عفونتهای دستگاه گوارش (از جمله تبتیفوئید)، سوزاک و سپتی سمی ناشی ازمیکروارگانیسمهای حساس میباشد.

فارماکینتیک:

این دارو از راه خوراکیبخوبی جذب میشود، اما جذب آن درحضور غذا به تاخیر میافتد. پس از جذببهطور گسترده در اغلب بافتها و مایعاتبدن منتشر میشود. دفع این دارو عمدتاکلیوی است.

مکانیسم:

سیپروفلوکساسین ازمشتقات فلوروکینولونها، یک ترکیبباکتریسید است که از طریق مهار آنزیمDNA ژیراز، دوبارهسازی، ترجمه و ترمیمDNA باکتری را مهار میکند.

موارد منع مصرف:

این دارو در کودکان ونوجوانان به دلیل خطر بروز آرتروپاتینباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ مصرف این دارو در مواردزیر باید با احتیاط فراوان صورت گیرد: بیماران مبتلا به کمبود G6PD، صرع یادارای سابقه صرع، عیب کار کبد یا کلیه. 2 ـ مشتقات کینولونها ممکن است موجببروز تشنج در بیماران دارای سابقه تشنجیا سایر بیماران شوند.

عوارض:

عوارض جانبی شایعکینولونها عبارتند از تهوع، استفراغ، دردشکم، اسهال، سردرد، سرگیجه، اختلال درخواب، بثورات جلدی، خارش، تب،آنافیلاکسی، حساسیت به نور، افزایشاوره و کرآتینین خون، اختلالات گذرا درآنزیمهای کبد و بیلیروبین، درد عضلات ومفاصل، اختلالات خونی و تغییر در غلظتپروترومبین.

نکات:

1 ـ این دارو باید با مقدارکافی آب مصرف شود و در طول درماننیز بیمار باید به اندازه کافی مایعاتبنوشد. همچنین از قلیایی کردن بیش از حدادرار باید پرهیز کرد، چرا که خطر بروزپیدایش کریستال در ادرار با این دارووجود دارد. 2 ـ در طول مدت مصرف این دارو در انجامکارهایی که به مهارت نیاز دارند (بهویژهرانندگی)، باید احتیاط کرد. 3 ـ این دارو را باید با معده خالی مصرفکرد. 4 ـ در صورت بروز هرگونه واکنشروانی، نورولوژیک یا حساسیت مفرط بامصرف اولین مقدار مصرف دارو، مصرفآن را باید قطع کرد.

میزان مصرف:

خوراکی: در بزرگسالان و کودکان با سن بیش از 12 سال، در درمان عفونتهای مجاریتنفسی 750 ـ 250 میلی گرم دو بار در روز، در درمان عفونتهای مجاری ادرار500 ـ 250 میلی گرم دو بار در روز (100 میلی گرم دوبار در روز به مدت 3 روز در سیستیت حاد در زنان)، در درمان سوزاک 250 میلی گرم به صورتمقدار واحد در صورت وجود عفونتمقاوم، 500 میلی گرم) در درمان عفونت پسودومونایی مجاری تنفسیتحتانی در فیبروز سیستیک، 750 میلیگرم دو بار در روز و در سایر عفونتها 750 ـ 500 میلیگرم دوبار در روز مصرفمیشود. تزریقی: مقدار 400 ـ 200 میلی گرم دوبار، در طول60 ـ 30 دقیقه (در عفونت پسودوموناییمجاری تنفسی تحتانی 400 میلی گرم دوبار در روز) انفوزیون وریدی میشود. اینمقدار در درمان عفونتهای مجاری ادرار100 میلی گرم دو بار در روز و در درمانسوزاک 100 میلی گرم یکبار در روزمیباشد.

تداخل داروئی:

در صورت مصرفهمزمان کینولونها با داروهای ضد التهابغیراستروئیدی خطر بروز تشنج ممکناست افزایش یابد. داروهای آنتیاسید ومواد جاذب، جذب این دارو را کاهشمیدهند. اثر وارفاین در صورت مصرفهمزمان با سیپروفلوکساین افزایشمییابد. کینولونها اثر ضد دیابت داروهایسولفونیل اوره یا سمیت کلیویسیکلوسپورین را افزایش میدهند. جذبسیپروفلوکساسین در صورت مصرفهمزمان با املاح آهن کاهش مییابد.سیپروفلوکساسین غلظت پلاسماییتئوفیلین را افزایش میدهد.

اشکال:

Film Coated Tablet: 250mg, 500mg (asHCl) Infusion: 200 mg/100ml (as lactate)