ویتامین ب12

VITAMIN B12 (CYANOCOBALAMIN)

موارد مصرف:

ویتامین B12 در درمانکمخونی پرنیسیوز ناشی از فقدان یا مهارفاکتور داخلی مصرف میشود. این دارودر پیشگیری و کمبود ویتامین B12و برایپیشگیری از بروز کمبود آن پس ازبرداشت تمامی معده و قسمت زیادی ازایلئوم مصرف میشود.

فارماکینتیک:

پیوند این ویتامینبهپروتئین خاصی بهنام ترانس کوبالامینزیاد است. 90 درصد دارو در کبد ذخیرهمیشود. متابولیسم آن کبدی و نیمه عمرآن تقریبا 6 روز (400 روز در کبد) است.زمان لازم برای رسیدن بهاوج غلظتپلاسمایی از راه تزریق عضلانی 60 دقیقهاست. ویتامین B12 از طریق صفرا دفعمیشود. مقادیر بیش از حد مورد نیازروزانه بدون تغییر از طریق ادرار دفعمیشود.

مکانیسم:

ویتامین B12 بهصورتکوآنزیم در اعمال متابولیک مختلفی مانندمتابولیسم کربوهیدراتها و چربیها و ساختپروتئین، دخالت میکند و عمدتا بهدلیل تاثیردر متابولیسم متیونین، اسید فولیک ومالونیک، برای رشد و تکثیر سلولی،خونسازی و ساخت نوکلئوپروتئین و میلینضروری است.

موارد منع مصرف:

این دارو در بیماری لبر(Leber) نباید مصرف شود.

هشدار:

1 ـ پیش از شروع درمان باویتامین B12، تشخیص کمبود آن باید بابررسیهای آزمایشگاهی تائید شود.تجویز این ویتامین ممکن است کمبود اسیدفولیک را پنهان سازد. 2 ـ ویتامین B12 را نباید از راه وریدیتزریق کرد. هر چند که مقادیر کمی از آن درمحلولهای تهیه شده برای کسانی که فقط ازراه تزریقی تغذیه میکنند، وجود دارد.

عوارض:

نکات:

1 ـ در کمخونیپرنیسیوز یا متعاقب برداشت تمامی معدهو برداشت قسمت وسیعی از ایلئوم،مصرف دارو برای تمام دوره زندگی بایدادامه یابد. 2 ـ از آنجا که کمبود ویتامینهای گروه Bبهتنهایی شایع نیست، بهطور معمولترکیبی از این ویتامینها تجویز میشود.

میزان مصرف:

بزرگسالان: برای درمان کمبود ویتامینمقدار مصرف 0/1mg/day بهمدت است.7ـ6 روز مقدار مصرف نگهدارنده اینویتامین در بزرگسالان 0/2ـ0/1 میلیگرمهرماه یک بار است که از راه عضلانیتزریق میشود. کودکان: برای درمان کمبود ویتامین مقدارشروع mg/day 0/05ـ0/03 است که بهمدتدو یا چند هفته تزریق عمیق زیر جلدی یاعضلانی میگردد. مقدار مصرفنگهدارنده این ویتامین، 0/1 میلیگرمهرماه یک بار است که تزریق عمیقزیرجلدی یا عضلانی میشود.

تداخل داروئی:

اشکال:

Injection: 100 mcg/ml