پوویدون آیودین

POVIDONE IODINE

محلول موضعی پوویدونآیودین برای شستشو و ضدعفونی کردنپوست قبل و پس از اعمال جراحی کوچکو بزرگ و تمیز کردن دست جراحان قبل ازعمل، مصرف میشود. محلول دهان شویهآن برای درمان بیماریهای التهابی عفونیدهان و حلق ناشی از باکتریها و کاندیدا ونیز در جراحی دندان، مصرف میشود.پماد موضعی دارو برای درمان یاپیشگیری عفونت در بریدگیها وخراشیدگیها، اعمال جراحی کوچک وسوختگیها و درمان عفونتهای پوستیباکتریهایی یا قارچی، زخم بستر، زخمناشی از توقف جریان خون و هرگونهبیماری عفونی پوست مصرف میشود.دوش و ژل واژینال آن برای درمان التهابواژن ناشی از کاندیدا، تریکوموناس،التهاب غیراختصاصی یا عفونتهای مخلوطواژن و نیز برای شستشوی واژن قبل ازجراحی مصرف میشود.

از طریق اسکار پوستسوخته و نواحی سوخته و زخمی پوستجذب میشود که باعث زیادی غلظت ید درپلاسما میشود و ممکن است منجر بهمسمومیت گردد. جذب پوستی این دارو درنوزادان ممکن است باعث کمکاری تیروئیدشود. طول اثر مفید پوویدون آیودین برایمقاصد جراحی یک ساعت است و تعدادباکتریهای پوست پس از 6-8 ساعتمجددا به میزان اولیه باز میگردد.

این دارو ترکیبی از ید وپلیمرها بهعنوان حامل است و از طریقآزادسازی تدریجی ید معدنی در تماس باپوست و غشاهای مخاطی اثرضدعفونیکننده خود را اعمال میکند.پوویدون آیودین روی باکتریهای گرممثبت و منفی دارای اثر باکتریسیدی است وعلیه قارچها، ویروسها، انگلها، کیستها،پروتوزوآ، مخمرها واسپورها نیز مؤثراست. قدرت اثر دارو و سمیت آن کمتر ازفرآوردههای حاوی ید آزاد میباشد.

دارو در مناطق وسیعپوست آسیبدیده بهدلیل خطر جذبمقادیر زیاد ید و در بیماران مبتلا به گواترکلوئیدی گرهای غیرسمی نباید مصرفشود.

این دارو در بیماران دارای سابقهحساسیت مفرط به ید باید با احتیاطفراوان مصرف شود.

تحریک موضعی، قرمزی،تورم یا اسیدوز متابولیک، زیادی سدیمخون و عیب کار کلیه در نتیجه جذب یدبهدنبال مصرف دارو در سوختگیهایشدید و یا در مناطق بدون پوست ممکناست مشاهده شود. تداخلهای داروئی: مصرف همزمانپوویدون آیودین و تنتور بنژوئن ممکناست منجر به بروز واکنشهای پوستی(مانند سوختگیهای نوع دوم و سوم) و درنتیجه کاهش pH شود.

1 ـ در صورت بروزتحریک موضعی مصرف دارو باید قطعشود. 2 ـ ژل و دوش واژینال، دارای اثراسپرمکشی هستند. از اینرو در صورتتمایل به بارداری از آنها استفاده نشود. 3 ـ پوویدون آیودین ممکن استپارچههای بافته شده از الیاف مصنوعی رالک نماید که در اینصورت باید با آمونیاکرقیق شسته شوند. 4 ـ محلول دارو قبل از مصرف تکاندادهشود.

بهعنوان محلولضدعفونیکننده در جراحی، بهمقدار لازمبرای تمیز و ضدعفونیکردن ناحیه عمل ویا دست جراح مصرف میشود. محلول دهان شویه این دارو،بهصورت رقیق نشده یا رقیق شده با حجممساوی از آب گرم بهمدت 30 ثانیه هر 2-4ساعت تا زمان لازم غرغره میشود. مقدار کافی از پماد این دارو، پس ازتمیز کردن موضع، هر 8 ساعت یکبار دردرمان سوختگیها و یک بار در روز درسایر موارد به آرامی بر روی پوستمالیده شده و در صورت لزوم موضعپانسمان میشود. در مورد ژل و دوش واژینال، یکاپلیکاتور پر از ژل یا محلول دوش هر شببرای 2-4 هفته و حتی طی دوران عادتماهیانه مصرف میشود. در صورت لزوممصرف همزمان ژل و دوش، صبحها ازدوش استفاده گردد. محلول غلیظ دوش بهداخل اپلیکاتور ریخته میشود و طبقدستور رقیق میگردد و متعاقبا مهبلشسته میشود.

Mouthwash:1% Topical Ointment: 10% Topical Solution: 10% Vaginal Gel: 10% Surgical Scrub: 7.5%