تولمتین

TOLMETIN

در حالات درد و التهابناشی از بیماریهای روماتیسمی (شاملآرتریت جوانان) و نیز دیگر اختلالاتعصبی ـ عضلانی مصرف میگردد.

بعد از مصرف خوراکیبخوبی جذب گردیده و پس از حدود یکساعت حداکثر غلظت سرمی ایجادمیگردد، 99 درصد دارو به پروتئینهایپلاسما متصل میشود. دارو در شیرترشح و در کبد متابولیزه میشود، دارویغیر فعال از راه ادرار دفع میگردد.

تولمتین اثرات ضد درد وضدالتهابی خود را عمدتا با مهار ساختپروستاگلاندینها اعمال مینماید.

در موارد حساسیت بهداروهای ضد التهاب غیر استروئیدی(NSAIDs) که همراه با علائمی از قبیل آسم،آنژیوادم، رینیت آلرژیک یا کهیر میباشدنباید مصرف گردد.

1 ـ در بیماران مبتلا به اختلالاتکبدی، کلیوی یا قلبی با احتیاط و با حداقلمقدار ممکن بهکار رفته و عملکرد کلیهمرتبا کنترل گردد. 2 ـ در بیماران دچار زخم معده یا سابقه آناز مصرف این دارو اجتناب شود و درصورت بروز صدمات معدی ـ رودهایهنگام مصرف، دارو قطع گردد.

اختلالات گوارشی مانندتهوع، اسهال، زخم و خونریزی ممکن استایجاد گردد. واکنشهای آلرژیک، بهویژهآنژیوادم، برونکواسپاسم و بثورات جلدیو نیز سردرد، سرگیجه و اختلالات شنوایینظیر وزوز گوش ممکن است بروز نماید.

1 ـ برای کاهش عوارضگوارشی بهتر است دارو همراه یا بعد ازغذا مصرف شود. 2 ـ در بیماران مبتلا به کاهش ذخیره قلبی،زیادی فشارخون، خیز، اختلالات انعقادییا تحت درمان با وارفارین با احتیاط بهکاررود.

بزرگسالان: به میزان 1/8 g/day ـ 0/2بهصورت منقسم در 4 ـ 2 بار و حداکثر30mg/kg/day بهکار میرود. کودکان: مقدار 25mg/day ـ 20 بهصورتمنقسم در 4 ـ 3 بار و حداکثر 30 میلیگرممصرف میگردد.

تولمتین اثر ضد فشارخون مهارکنندههای آنزیم تبدیل کنندهآنژیوتانسین، را معکوس نموده، احتمالبالا رفتن پتاسیم خون و نارسایی کلیوی راافزایش میدهد. مصرف تولمتین همراهداروهای ضد میکروبی از دستهکینولونها، خطر بروز تشنج را افزایشمیدهد. اثر داروهای پایین آورنده قندخون (سولفونیل اوره) احتمالا با مصرفتولمتین افزایش مییابد. خطر سمیتکلیوی سیکلوسپورین در صورت مصرفهمزمان با تولمتین به وسیله مدرها تشدیدمیگردد. دفع متوترکسات و لیتیوم بوسیلهاین دارو کاهش مییابد.

Tablet : 200 mg