پروپرانولول

PROPRANOLOL HCI

پروپرانولول در درمانآنژین صدری مزمن، پیشگیری و درمانآریتمی قلبی، کنترل زیادی فشارخون،درمان کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک وپیشگیری از انفارکتوس مجدد میوکارد، دردرمان کمکی فئوکروموسیتوم و پیشگیریاز سردردهای عروقی مصرف میشود.

حدود 90 درصد دارو ازمجرای گوارش جذب میشود. پیوند داروبا پروتئینهای پلاسما خیلی زیاد است.متابولیسم دارو کبدی بوده نیمه عمر آن 3 ـ 2 ساعت است. زمان لازم برای رسیدنبه اوج اثر 1/5 ـ 1 ساعت است. دفع داروکلیوی است.

این دارو در شوک قلبی،نارسایی آشکار قلب، بلوک درجه دو یا سهدهلیزی ـ بطنی، برادی کاردی سینوسی وکاهش فشار خون سیستولیک به کمتر از100 میلیمتر جیوه (برای پیشگیری ازانفارکتوس مجدد میوکارد) نباید مصرفشود.

1 ـ مصرف این دارو در مواردزیر باید با احتیاط صورت گیرد: آسم نایژهای، آمفیزم یا برونشیت غیرآلرژیک، نارسایی احتقانی قلب، دیابت،پرکاری تیروئید، افسردگی روانی یا سابقهابتلاء به آن. 2 ـ مقدار مصرف این دارو در سالمندانباید بر اساس پاسخ بیمار تعیین شود، زیرااز یک طرف به علت کاهش حساسیت اینبیماران به اثر دارو ممکن است افزایشمقدار مصرف لازم باشد و از طرف دیگر بهعلت کاهش توانایی متابولیسم و دفعداروها، کاهش مقدار مصرف ممکن استضرورت یابد. 3 ـ در بیماران مبتلا به عیب کار کبد،مقادیر مصرف این دارو باید کاهش یابد. 4 ـ در صورت بروز افسردگی ناشی از ایندارو، مصرف آن باید قطع شود. 5 ـ اگر بعد از یک دوره درمان طولانی بااین دارو قطع مصرف آن ضرورت پیداکند، باید مصرف این دارو بتدریج و حداقلطی سه روز تا دو هفته قطع شود. در طولاین مدت، بیمار باید از فعالیتهای شدیدبدنی پرهیز کند تا خطر بروز انفارکتوسمیوکارد یا آریتمی به حداقل برسد. اگر پساز قطع مصرف دارو، علایم قطع مصرفبروز کرد، باید مصرف دارو را بهطورموقت از سر گرفت ولی به دنبال بهبودبیمار، آن را با احتیاط قطع کرد.

برادی کاردی، نارساییقلب، اختلال در هدایت قلب، اسپاسمبرونش، انقباض عروق محیطی، اختلالاتگوارشی، خستگی، اشکال در بخواب رفتن،بثورات جلدی، اشکال در تنفس یا خسخس کردن، سردی دستها و پاها، اغتشاششعور بخصوص در سالمندان، توهم،افسردگی روانی، ورم مچ و ساق پا،ضربان آهسته و غیر عادی قلب، یبوست،اضطراب یا نگرانی، کاهش توانایی جنسی،اسهال، خواب آلودگی خفیف، سردرد،بیحسی یا گزگز کردن انگشتان دست و پا وخستگی یا ضعف غیر عادی با مصرف ایندارو گزارش شده است.

1 ـ هیچیک از نوبتهایمصرف این دارو نباید فراموش شود،بخصوص اگر روزی یکبار مصرفمیشود. 2 ـ این دارو، زیادی فشارخون را درماننمیکند، بلکه آن را کنترل مینماید. مصرفاین دارو ممکن است تا پایان عمر ضروریباشد. 3 ـ مصرف دارو، حتی در صورتاحساس بهبودی، باید ادامه یابد. 4 ـ اگر یک نوبت مصرف دارو فراموششود، به محض بیادآوردن آن نوبت بایدمصرف شود، ولی اگر تا زمان مصرفنوبت بعدی 4 ساعت باقیمانده باشد، ازمصرف آن نوبت باید خودداری شده ومقدار مصرف بعدی نیز دو برابر نگردد. 5 ـ در بیماران مبتلا به دیابت، با مصرف ایندارو علایم کمی قند خون ممکن است تخفیفیابد یا گاهی غلظت قند خون افزایش یابد. 6 ـ از مصرف سایر داروها، بهویژهداروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخهپزشک ندارند، باید خودداری گردد.

خوراکی بزرگسالان: در درمان آنژین صدری، مقدار20 ـ 10 میلیگرم 3 یا 4 بار در روز مصرفمیشود که این مقدار در صورت لزوم هر 7 ـ 3 روز بتدریج تا حداکثر 320mg/dayافزایش مییابد. بهعنوان ضد آریتمی، 30 ـ 10 میلیگرم 3 یا 4 بار در روز مصرفمیشود که این مقدار بر اساس نیاز و تحملبیمار تنظیم میگردد. بهعنوان پایین آورندهفشارخون، مقدار 40 میلیگرم 2 بار در روزمصرف میشود که این مقدار بر اساس نیازو تحمل بیمار بتدریج تا حداکثر mg/day 640افزایش مییابد. در پیشگیری از انفارکتوسمجدد میوکارد mg/day 240 ـ 180 در مقادیرمنقسم و در درمان کمکی کاردیومیوپاتیهیپرتروفیک، مقدار 40 ـ 20 میلیگرم 3 یا 4بار در روز مصرف میشود که این مقدار براساس نیاز و تحمل بیمار تنظیم میگردد. دردرمان کمکی فئوکروموسیتوم، مقدار 20میلیگرم 3 بار در روز تا 40 میلیگرم 3 یا 4بار در روز، سه روز قبل از جراحی مصرفمیشود. برای پیشگیری از سردردهایعروقی ابتدا، 20 میلیگرم 4 بار در روزمصرف میشود که این مقدار بر اساس نیازو تحمل بیمار، بتدریج تا حداکثر240mg/day افزایش مییابد. کودکان: بهعنوان ضد آریتمی و کاهندهفشارخون، ابتدا mg/kg/day 1 ـ 0/5 در 4 ـ 2مقدار منقسم مصرف میشود. در صورتنیاز، مقدار مصرف این دارو برای کنترلزیادی فشارخون و پیشگیری از بروزتاکی کاردی فوق بطنی باید تنظیم شود. بهعنوان مقدار نگهدارنده، mg/kg/day 4 ـ 2در 2 مقدار منقسم مصرف میشود. تزریقی بزرگسالان: بهعنوان ضد آریتمی، 3 ـ 1میلیگرم با سرعت حداکثر mg/min 1تزریق وریدی میشود. در صورت نیاز،این مقدار پس از 4 ساعت، تکرار میشود. کودکان: بهعنوان ضد آریتمی،0/1mg/kgـ0/01 (تا حداکثر 1 میلیگرم در هرنوبت مصرف) که هر 8 ـ 6 ساعت در صورتنیاز تکرار میشود، مصرف میگردد.

مقدار مصرف انسولینو داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون، هنگام مصرف همزمان با این داروباید تنظیم گردد تا از کاهش بیش از حد قندخون جلوگیری شود. در صورت مصرفهمزمان داروهای مسدودکننده گیرنده بتا ـآدرنرژیک با داروهای مسدود کنندهکانالهای کلسیمی یا کلونیدین، اثرات کاهشفشارخون ممکن است تشدید شود.مصرف همزمان داروهای مهار کنندهمونوآمین اکسیداز با این دارو، به علتامکان افزایش شدید فشار خون، توصیهنمیشود. در صورت مصرف همزمان ایندارو با آمینهای مقلد سمپاتیک که دارایفعالیت بتا ـ آدرنرژیک هستند، ممکن استاثرات هر دو دسته دارو کاهش یابند.گزانتینها در صورت مصرف همزمان بااین دارو ممکن است موجب مهار اثراتدرمانی هر دو دسته دارو شوند. همچنین،کلیرانس تئوفیلین افزایش مییابد.

Tablet : 10 mg, 40 mg, 80 mg Injection : 1 mg/ml