ریفامپین

RIFAMPIN (RIFAMPICIN)

ریفامپین به همراه سایرداروهای ضد سل در درمان این بیماریمصرف میشود. همچنین، این دارو همراهبا سایر داروها در درمان عفونتهای حاداستافیلوکوکی و جذام وعفونتهای آتیپیکناشی از انواع میکوباکتریم و نیز درپیشگیری از مننژیت مننگوکوکی و عفونتناشی از هموفیلوس آنفلوانزا مصرفمیشود.

این دارو به خوبی از راهخوراکی جذب میشود و پس از جذب دراغلب بافتها و مایعات بدن منتشر میشود.غلظت سرمی دارو 4 ـ 1/5 ساعت بعد ازمصرف خوراکی به اوج خود میرسد.ریفامپین در کبد متابولیزه میشود. نیمهعمر دارو 5 ـ 3 ساعت است که پس ازمصرف مکرر به 3 ـ 2 ساعت کاهشمییابد. دفع این دارو عمدتا از راه صفرا ومدفوع است و دارو وارد چرخه رودهای ـکبدی نیز میشود. تقریبا 15 ـ 6 درصددارو بهصورت تغییر نیافته و 15 درصدبهصورت متابولیت فعال از طریق ادراردفع میشود.

ریفامپین یک آنتیبیوتیک باطیف اثر گسترده و باکتریسید میباشد کهاز طریق مهار RNA باکتریایی اثر خود رااعمال مینماید.

در صورت ابتلای بیماربه یرقان و پورفیری نباید مصرف شود.

1 ـ مقدار مصرف دارو درصورت وجود عیب کار کبد باید کاهشداده شود. 2 ـ در صورت ابتلای بیمار به اختلالاتکبدی و در صورت درمان دراز مدت انجامآزمونهای کار کبد بهطور ادواری توصیهمیشود. 3 ـ در صورت ابتلای بیمار به عیب کارکلیه (در صورتی که دارو به مقداری بیشاز 600mg/day مصرف میشود)، این داروباید با احتیاط فراوان مصرف شود.

عوارض جانبی شاملبیاشتهایی، تهوع، استفراغ و اسهال، تغییررنگ ادرار و ترشحات بدن به نارنجی،عوارضی با علایم آنفلوانزا شامل لرز، تب،سرگیجه و درد استخوان، کلاپس و شوک،کم خونی همولیتیک، نارسایی حاد کلیه،پورپورای ترومبوسیتوپنیک، تغییر درعملکرد کبد، یرقان، برافروختگی، کهیر وبثورات جلدی میباشد.

1 ـ باید به بیمارانتوصیه نمود در صورت استفاده ازقرصهای جلوگیری کننده از بارداری درطول درمان با این دارو، حتما از سایرروشهای جلوگیری از بارداری نیزاستفاده نمایند. 2 ـ در صورت مصرف ریفامپین احتمالتغییر رنگ لنزهای نرم وجود دارد. 3 ـ در صورت قطع مصرف دارو، مصرفآن را باید مجددا با مقدار کم آغاز کرد وبتدریج مقدار مصرف آن را افزایش داد. درصورت بروز عوارض جانبی جدی، بایدمصرف دارو را برای همیشه قطع کرد. 4 ـ بیمار یا اطرافیان وی را باید از نظر تشخیص علایم اختلال کبدی آگاهساخت و به بیمار یادآور شد در صورتبروز علایم این اختلال از جمله، تهوعمداوم، استفراغ، بیحالی و یرقان فورامصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعهکند.

بزرگسالان: مقدار مصرف ریفامپین از راهخوراکی یا تزریق وریدی در درمانعفونتهای استافیلوکوکی همراه با سایرداروها 1/2g/day ـ 0/6 در 4 ـ 2 مقدارمنقسم میباشد. مقدار مصرف این دارو دردرمان سل در بخش کلیات داروهای ضدسل ذکر شده است. مقدار مصرف این دارو در درمان جذام600 میلیگرم یکبار در ماه (450 میلیگرمبرای بیماران با وزن کمتر از 35کیلوگرم)از راه خوراکی یا تزریق وریدیاست. برای پیشگیری از مننژیتمننگوکوکی 600 میلیگرم هر 12 ساعتبرای 2 روز، از راه وریدی و 600 میلی گرمیکبار در روز برای 4 روز از راه خوراکیمصرف میشود. همچنین، برای پیشگیریاز عفونت ناشی از هموفیلوس انفلوانزا(نوع b) 600 میلیگرم یکبار در روز برای 4روز از راه خوراکی مصرف میشود. کودکان: مقدار مصرف این دارو در درمانسل در بخش کلیات داروهای ضد سل ذکرشده است. در نوزادان با سن کمتر ازیکماه، برای پیشگیری از عفونتمننگوکوکی 5mg/kg هر 12 ساعت به مدت2 روز از راه خوراکی یا وریدی مصرفمیشود. برای پیشگیری از عفونت هموفیلوسآنفلوانزا 10mg/kg/day به مدت 4 روز ازراه خوراکی مصرف میشود. در کودکانبا سن بیشتر از یکماه، برای پیشگیری ازعفونت مننگوکوکی، 10mg/kg هر 12ساعت به مدت 2 روز از راه خوراکی یاوریدی مصرف میشود. برای پیشگیریاز عفونت هموفیلوس آنفلوانزا،20mg/kg/day به مدت 4 روز از راهخوراکی مصرف میشود. حداکثر مقدارمصرف در روز، 600 میلی گرم میباشد.

ریفامپین متابولیسمبسیاری از داروها را افزایش میدهد ومنجر به کاهش اثر یا کاهش غلظتپلاسمایی آنها میشود.

Capsule: 150mg, 300mg For Injection: 600mg Oral Drops: 153mg/ml