سیلور سولفا دیازین

SILVER SULFADIAZINE

سولفادیازین نقره برایپیشگیری و درمان عفونت زخمهایسوختگی بهکار میرود. بهعلاوه بهعنوانداروی کمکی برای درمان کوتاه مدتعفونت زخمهای پا، پیشگیری از عفونتمحل برداشت پوست در پیوند پوست وسائیدگی وسیع پوست و درمان زخمهایسرانگشت نیز مصرف میشود.

جذب سولفادیازین نقرهمتفاوت بوده و به درصد سطح بدن کهدارو روی آن قرار گرفته و شدت صدمهبافت وابسته است.

این دارو بر بسیاری ازارگانیسمهای گرم منفی و گرم مثبت دارایاثر باکتریسیدی میباشد. از نظر مکانیسممتفاوت از سدیم سولفادیازین یا نیتراتنقره بوده و فقط بر غشاء دیواره سلول اثرمیکند. بهعلاوه، در برابر مخمرها وکاندیدا آلبیکانس نیز فعال است.

1 ـ در صورت وجود نقصعملکرد کبدی و کلیوی و کمبود G6PD بایدبا احتیاط مصرف شود. 2 ـ در صورت بروز واکنشهای آلرژیک،مصرف دارو باید قطع گردد. 3 ـ احتمال بروز حساسیت متقاطع باسولفونامیدها باید در نظر گرفته شود. 4 ـ مصرف دارو در نوزادان تا سن یکماهگی بهدلیل خطر بروز کرنیکتروستوصیه نمیشود. 5 ـ درمان سطوح وسیع پوست با داروممکن است منجر به کسب غلظتهایدرمانی دارو در پلاسما و احتمال بروزعوارض جانبی یا تداخلات دارویی باسولفونامیدها گردد.

با مصرف دارو واکنشهایآلرژیک شامل سوزش، خارش و بثوراتجلدی مشاهده شدهاست. متعاقب مصرفطولانی مدت دارو بد رنگ شدن پوست ومخاط ناشی از نقره گزارش شدهاست.بعلاوه با مصرف دارو لوکوپنی نیز ممکناست بروز نماید که باید کنترل شود.

دوره درمان با این دارو باید کامل گردد تا سوختگی بهبودیافته یا بیمار برای پیوند پوست آمادهشود.

با استفاده از دستکشجراحی یک لایه نازک 1/5 میلیمتری ازدارو یک یا دو بار در روز روی ناحیهسوخته که نسوج مرده و زائد آن برداشتهو تمیز شدهاست، مالیده میشود.

Topical Cream: 10 mg/g