تریامسینولون

TRIAMCINOLONE ACETONIDE (Topical)

تریامسینولون در درمانعلامتی اختلالات ناشی از آلرژی و یااختلالات شدید التهابی پوست نظیر اگزما،درماتیتها، لوپوس اریتماتوز،پسوریازیس، نیش حشرات، پمفیگوئید وپمفیگوس بهکار میرود.

متابولیسمکورتیکواستروئیدها عمدتا در خود پوستصورت میگیرد ولی متابولیسم پوستیاین دارو نسبت به سایرکورتیکواستروئیدهای پوستی کمترمیباشد و بههمین دلیل جذب سیستمیکدارو نسبتا بالا میباشد. این دارو دارایمتابولیسم کبدی نیز میباشد.

این دارو با عبور از غشاءسلولی به گیرندههای خود در سیتوپلاسممتصل شده و متعاقبا کمپلکس دارو ـگیرنده وارد هسته سلولی میشود. اینکمپلکس با اتصال به نواحی خاصی ازDNA موجب تحریک روند رونویسیmRNA و بهدنبال آن ساخت آنزیمهاییمیگردد که گمان میرود مسئول ایجاداثرات التهابی میباشند.

در شیرخواران کمتر ازیکسال، پلاکهای منتشر و گستردهپسوریازیس، عفونتهای باکتریایی، قارچیو یا ضایعات ویروسی پوستی و درماننشده، روزاسه و درماتیتهای اطرافدهان و برای درمان آکنه نباید مصرفشود.

از مالیدن این دارو روی پوستبچهها تا حد امکان پرهیز شود.

بهدلیل کمبودن متابولیسمتریامسینولون در پوست، امکان جذبسیستمیک آن بالا بوده و عوارضی نظیرسندرم کوشینگ، افزایش قند خون، وجودقند در ادرار و در دراز مدت تضعیف محورهیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ فوقکلیه محتملمیباشد. بروز عوارض جانبی موضعی مانندتشدید عفونتهای درمان نشده، نازکشدن پوست، درماتیت تماسی، اختلالاتالتهابی در ناحیه صورت بهویژه درخانمها و آکنه در محل کاربرد فرآورده نیزگزارش شدهاست.

1 ـ از مصرفخودسرانه این دارو خودداری شود. 2 ـ از بهکاربردن پوشش و یا پانسمانروی ناحیه تحت درمان با تریامسینولونخودداری شود. 3 ـ از تماس دارو با چشمها اجتناب گردد. 4 ـ در صورتی که بعد از دو هفتهعارضهای که برای آن تریامسینولونتجویز شده، بهبود پیدا نکرد و یا بدتر شد،باید به پزشک مراجعه شود. 5 ـ قبل از شیردهی از استفاده این داروروی بافت پستان خودداری شود.

بزرگسالان: از کرم یا پماد 0/1% 2 تا 4 باردر روز و در کودکان تنها یک بار در روزاستفاده میشود.

Topical Cream: 0.1% Topical Ointment: 0.1%