پروپیل تیواوراسیل

PROPYLTHIOURACIL

پروپیل تیواوراسیل برایدرمان پرکاری تیروئید قبل از جراحی و یارادیوتراپی و نیز درمان کمکی درتیروتوکسیکوز یا طوفان تیروئیدی بهکاربرده میشود.

جذب دارو سریع میباشد وبهطور فعال توسط غده تیروئید تغلیظمیشود. متابولیسم آن کبدی بوده 33% ازمیزان خوراکی تجویز شده توسطمتابولیسم اولین گذر کبدی، متابولیزهمیشود و بقیه بهصورت گلوکورونیدهدفع میشود. نیمه عمر دارو در حدود 1-2ساعت است و کمتر از 1% دارو به صورتتغییر نیافته در ادرار ترشح میشود.

این دارو باعث مهار ساختهورمونهای تیروئیدی میشود و درضمن تبدیل محیطی تیروکسین (T4) بهتری یدوتیرونین (T3) را مهار میکند، بههمین دلیل در طوفان تیروئیدی مؤثر است.

در صورت عیب کار کبدنباید مصرف شود.

1 ـ در اختلالات کلیوی مقدارمصرف دارو باید کاهش یابد. 2 ـ در 50 درصد از بیماران حساسیتمتقاطع بین داروهای ضدتیروئیدتیوآمیدی گزارش شدهاست. 3 ـ بهدلیل اثر دارو در تضعیف مغزاستخوان، در صورت بروز هرگونهعفونت بایستی شمارش گلبولهای سفیدخون انجام شود. 4 ـ در صورت بروز نوتروپنی، مصرفدارو بلافاصله قطع گردد.

عوارض دارو وابسته بهمقدار بوده و طی 4-8 هفته پس از شروعمصرف ظاهر میشود. این عوارض شاملتهوع، سردرد، تب خفیف و برگشتپذیر،بثورات جلدی، درد مفصلی، یرقان و ندرتاطاسی میباشد. آگرانولوسیتوز ازعوارض خطرناک دارو است.

در صورت بروزگلودرد، زخم دهان، خون مردگی، تب،بیقراری یا وجود بیماری نامشخص بایدبه پزشک مراجعه کرد.

بزرگسالان: مقدار مصرف اولیه دارو300-600mg/day تا زمان عادی شدنوضع بیمار میباشد سپس مقدار مصرفدارو به 50-150 میلیگرم در روز کاهش مییابد. در افزایش ناگهانی فعالیت تیروئید، 200-400 میلیگرم هر 4 ساعت در روز اول، مصرف میشود. کودکان: کودکان سنین 6-10 سال،50-150 میلیگرم بهصورت خوراکی کهدر 1-4 مقدار منقسم در یک روز تجویزمیشود. برای کودکان سن 10 سال وبالاتر، 50-300 میلیگرم روزانه در 1-4مقدار منقسم، تجویز میشود. مقدارمصرف نگهدارنده بسته به پاسخ بیمارتنظیم میگردد. در تیروتوکسیکوزنوزادان mg/kg 10 در مقادیر منقسم،روزانه مصرف میشود.

کلیرانس متابولیکداروها در بیماران مبتلا به پرکاریتیروئید افزایش یافته و در صورت درمانمجددا به وضعیت طبیعی برمیگردد. ازاینرو کاهش مقدار مصرف داروهاییمانند آمینوفیلین، تئوفیلین و دیگوکسینپس از درمان لازم است. داروهای حاویید مانند آمیودارون، گلیسیرین یده، و یدایدپتاسیم، پاسخ به داروهای ضدتیروئید راکاهش میدهند از این رو افزایش مقدارمصرف یا طولانیتر شدن دوره درمانلازم میباشد. داروهای ضدتیروئید ممکناست اثر داروهای ضدانعقاد را افزایش و یاکاهش دهند. بنابراین مقدار مصرفداروهای ضدانعقاد باید براساس زمانپروترومبین تنظیم شود. داروهایضدتیروئید برداشت ید رادیواکتیو راتوسط تیروئید کاهش میدهند.

Tablet: 50 mg