تریامسینولون

TRIAMCINOLONE ACETONIDE

تریامسینولون برای درمانجایگزینی در نارسایی غده فوقکلیویاستفاده میشود. این دارو همچنین دردرمان علامتی اختلالات التهابی و آلرژیکو در جهت سرکوب کردن سیستم ایمنیاستفاده میشود. تریامسینولون درهیپرپلازی مادرزادی آدرنال ادم مغزی وبیماریهای روماتیسمی نیز مؤثر است.

فرم تزریقی تریامسینولوناز عضله بهخوبی جذب میشود. نیمه عمردارو حدود 2-3 ساعت میباشد. بهطورعمده در کبد و مقادیری نیز در کلیه و بافتهابه متابولیتهای غیرفعال تبدیل میشود.بهدلیل وجود فلور در ساختمانتریامسینولون، متابولیسم آن آهستهمیباشد. متابولیتهای غیرفعال این دارواز طریق کلیه دفع میشوند.

این دارو با عبور از غشاءسلولی به گیرندههای خود در سیتوپلاسممتصل شده و کمپلکس دارو ـ گیرنده واردهسته سلولی میشود. این کمپلکس بااتصال به نواحی خاصی از DNA موجبتحریک روند رونویسی mRNA و به دنبالآن ساخت آنزیمهایی میگردد که در نهایتمسئول اثرات سیستمیککورتیکواستروئیدها میباشند.کورتیکواستروئیدها با جلوگیری از تجمعسلولهای التهابی در ناحیه التهاب، مهارفاگوسیتوز و آزاد شدن آنزیمهای مسئولدر التهاب و مهار ساخت و آزاد شدنواسطههای شیمیایی التهاب، اثرات ضدالتهابی خود را اعمال میکنند.

در پیشگیری از سندرمزجر تنفسی نوزادان، در صورت وجودآمنیونیت، عفونت یا تب، عفونت با هرپسنوع 2،عدم کفایت جفت یا پارگی زودرسغشاء منع مصرف دارد.

1 ـ مقدار مصرف دارو بایستیدقیقا توسط پزشک تعیین شود. 2 ـ استفاده طولانی مدت این دارو دربچهها میتواند منجر به مهار رشد شود. 3 ـ بهدلیل وارد شدن در شیر بهخصوصهنگام مصرف مقادیر بالا، در خلالشیردهی توصیه نمیشود. 4 ـ بهدنبال مصرف این دارو ممکن استتستهای بررسی عملکرد محورهیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ غده فوقکلیویدچار اختلال شود. 5 ـ میزان مصرف دارو در بچهها بایستیبراساس میلیگرم دارو به ازاء سطح بدنکودک تعیین شود. 6 ـ مقادیر بالای تریامسینولون به احتمالزیاد میوپاتی پروگزیمال ایجاد نموده و لذااز درمانهای مزمن با این دارو بهتر استپرهیز گردد.

درمان دراز مدت باتریامسینولون بیمار را از جهت ابتلا بهبیماریهای عفونی مستعد میکند و از طرفیعلائم عفونت نیز پنهان میشود. مصرفمقادیر بالای تریامسینولون میتوانداختلالات روانی را تشدید کند. کاهش و یاتاری دید، تکرر ادرار و پرنوشی بهدنبالمصرف دارو نیاز به توجه پزشکی دارند.در استفاده دراز مدت دارو، قرحهگوارشی، علائم شبه کوشینگ، آکنه، درددر ناحیه سرینی و افزایش فشار خونمحتمل میباشد.

1 ـ از قطع ناگهانیمصرف دارو بعد از استفاده طولانی (بیشاز 3 هفته) بپرهیزید. 2 ـ در طول درمان، مصرف سدیم بایستیمحدود شده و مصرف مکملهای حاویپتاسیم توصیه میشود. 3 ـ معاینات چشم پزشکی در طول درماندراز مدت، بهطور مرتب باید انجام گیرد.

بزرگسالان: بهصورت داخل مفصلی یاتزریق در غلاف تاندونی به میزان 2/5-15میلیگرم و بهصورت تزریق زیرپوستی یاداخل ضایعهای تا 1 میلیگرم در هر ناحیهتزریق استفاده میشود. در صورت نیازاین میزان میتواند بعد از یک هفته یا کمترتکرار شود. بهصورت داخل عضلانی 40 تا80 میلیگرم استفاده شده و در صورتلزوم این مقدار میتواند بعد از 4 هفته تکرارشود. کودکان: در کودکان 6 تا 12 سال داخلمفصل یا غلاف تاندونی به میزان 2/5-15میلیگرم تزریق شده که در صورت لزوممیتواند تکرار شود. بهصورت داخلعضلانی به میزان 40 میلیگرم استفادهشده و در صورت لزوم در فواصل 4هفتهای تکرار میشود. حداکثر مقدارتجویز بهصورت مقدار واحد 100میلیگرم میباشد.

تریامسنولون باآمینوگلوتتماید، آمفوتریسین B،مهارکنندههای آنزیم کربنیک انیدراز،آنتیاسیدها، عوامل ضد دیابت، انسولین،گلیکوزیدهای دیژیتالی، دیورتیکها،القاءکنندههای آنزیمهای کبدی، میتوتان،مکملهای پتاسیم، ریتودرین، غذاها و یاداروهای حاوی سدیم، سوماترم وسوماتروپین و واکسنهای حاویویروسهای زنده توصیه نمیشود.

Injection: 40 mg/ml