واکسن پنوموکوکال

PNEUMOCOCCAL POLYVALENT VACCINE

این فرآورده برایایجادایمنی فعال بر علیه پنومونی وباکتریمی پنوموککی ناشی از انواع مختلفStreptococcus Pneumoniae موجود درواکسن مصرف میشود. این واکسن برای افرادی که در معرضخطر ابتلای به بیماریهای پنوموککیهستند یا بیماران مبتلا به بیماریهای مزمنو بدخیم و افراد با سن بیش از 65 سال ودر بیماران دارای نارسائی کبدی، کلیوی،ریوی و قلبی توصیه میشود. بیماران فاقدطحال فعال و افراد مبتلا به عفونت HIV (با یا بدون علائم بالینی) و بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف که مستعدابتلای به پنومونی هستند، نیز واکسینهمیشوند. واکسیناسون مجدد بعد از 3سال فقط برای کلیه افراد فوق توصیهمیشود در صورتی که هنوز احتمالابتلای آنها به بیماریهای پنوموککی بسیاربالا باشد.

این واکسن با داشتنآنتیژنهای پلیساکارید کپسولی 23 نوعمختلف پنوموکک، در مقابل 23 نوعبیماریزا و شایع پنوموکک مصونیت ایجادمیکند.

این فرآورده در مواردحساسیت به هر یک از اجزا واکسن، سابقهقبلی واکسیناسیون با هر نوع واکسن پلیوالان پنوموککی، بیماران تحت درمان باداروهای کاهنده سیستم ایمنی، عفونتهایحاد ریوی و سایر عفونتهای فعال (مگراینکه عدم تزریق واکسن عواقب وخیم تریرا به دنبال داشته باشد) نباید مصرفشود.

1 ـ در بیماران با ضعفپاسخهای ایمنی هومورال (ناشی ازآگاماگلوبولینمی، مولتیپل میلوم،بیماریهای لنفوپرولیفراتیو یا استفاده ازداروهای کاهنده سیستم ایمنی)، اینواکسن ممکن است قادر به ایجاد مصونیتنباشد. همچنین واکسن پنوموکک دربیماران فاقد طحال و یا مبتلا به بدکاریطحال ناشی از کم خونی داسی شکل ممکناست اثر ایمنزائی کمتری داشته باشد. 2 ـ بدلیل عدم ایجاد مصونیت مطلوب،برای استفاده در کودکان با سن کمتر از 2سال توصیه نمیشود. 3 ـ زمان واکسیناسیون بسیار مهممیباشد، بطور مثال، واکسن پنوموککباید در موارد ذیل دو هفته قبل از اقدامدرمانی مورد نظر صورت گیرد: عملجراحی برداشت طحال، شیمی درمانیسرطان، استفاده از داروهای کاهندهسیستم ایمنی و پیوند مغز استخوان. درخلال مدت شیمی درمانی سرطان وپرتودرمانی باید از انجام واکسیناسیونخودداری کرد. همچنین افراد مبتلا بهعفونت HIV (با یا بدون علائم بالینی) بایددر اسرع وقت بعد از تائید تشخیصواکسینه شوند. 4 ـ تزریق داخل پوستی واکسن ممکن استعوارض موضعی شدیدی را باعث شود.

واکنشهای سیستمیکشامل تب پائین و بندرت تب حاد، سردرد،درد عضلانی، سندرم Guillain- Barre،واکنشهای آنافیلاکتوئید، جوشهایپوستی، دردوالتهاب مفاصل و تهوع واستفراغ میباشد. واکنشهای موضعیشامل درد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریقمعمولا 2-3 روز بعد از واکسیناسیوناست.

1 ـ بدلیل سطح بالایپادتن پنوموککی و احتمال افزایش واکنشنسبت به واکسن، از تزریق واکسن بهبیماران مبتلا یه عفونتهای پنوموککی وافراد دارای سابقه پنومونی پنوموککیاجتناب شود. 2 ـ از آنجاکه واکنشهای آرتوس وسیستمیک با تزریق نوبت دوم این واکسنمشاهده شده است و نیز نوبت یادآوریباعث افزایش سطح پادتنها نمیگردد، ازواکسیناسون مجدد وتزریق نوبتیادآوری باید خودداری کرد. 3 ـ در افرادی که تحت درمان پیشگیری ازعفونت پنوموککی میباشند، درمانپروفیلاکسی با آنتیبیوتیک بعد ازواکسیناسیون نباید قطع شود. 4 ـ مصرف همزمان واکسن آنفلونزا با این واکسن، بدون افزایش عوارضجانبی، پاسخ ایمنی مطلوبی را ایجادمیکند. 5 ـ واکسن را باید در دمای 2-8 درجهسانتیگراد نگهداری کرد. واکسن راهمانطور که عرضه شده باید مصرف کردونیازی به آماده سازی و رقیق کردنندارد.

این فرآورده باید از راهزیرجلدی یا داخل عضلانی (ترجیحا درعضله دلتوئید یا ران) تزریق شود و ازتزریق داخل وریدی و داخل پوستی آنباید خودداری کرد. مقدار لازم برایمصونیت، تزریق 0/5 میلیلیتر از واکسنمیباشد. بعداز انقضای تاریخ مصرف،واکسن را نباید استفاده کرد. هر واکسن0/5 میلیلیتری حاوی 25میکروگرم از هرنوع آنتیژنهای پلیساکارید کپسولی 23نوع پنوموکک میباشد.

Injection: 0.5ml dose