واکسن تیفوئید

TYPHOID VACCINE (ORAL)

واکسن خوراکی تیفوئیدبرای ایمنسازی فعال در کودکان بزرگتراز 6 سال در مقابل بیماری ناشی از باسیلSalmonella thyphi مصرف میشود.واکسیناسیون در موارد زیر توصیهمیشود.

واکسن خوراکی تیفوئیدحاوی باکتریهای زنده و ضعیف شده Salmonella thyphi Ty21aمیباشد. واکسن تیفوئید با ایجاد پاسخ ایمنی بدن رابر علیه بیماری ناشی از Salmonellathyphi (نه بر علیه سایر سویه های باسیل)مصون میسازد.

این واکسن برایبیماران مبتلا به تب تیفوئید یا ناقلین مزمن تیفوئید، در صورت حساسیت نسبت به هریک از اجزاء واکسن، در بیماریهای حاد همراه با تب یا اختلالات حاد گوارشی (اسهالواستفراغ طولانی) و نقص مادرزادی و اکتسابی سیستم ایمنی نباید مصرفشود.

اگر برای بیماران مبتلا به نقصشدید سیستم ایمنی یا بیماران تحت درمانبا داروهای کاهنده سیستم ایمنی استفادهشود، ممکن است پاسخ ایمنی مطلوب ایجادنشود.

با مصرف این واکسن تهوع،استفراغ، دردشکمی، سردرد، جوشهایپوستی و کهیر مشاهده میشود.

1 ـ همه افراد واکسینهشده بطور کامل مصون نمیشوند (در30%افراد مصونیت کاملایجاد نمیشود).بنابراین افراد واکسینه شده باید از تماس باافراد آلوده و یا خوردن غذاهای احتمالاآلوده خودداری فرمایند. 2 ـ واکسن را باید در دمای 2-8 درجهسانتیگراد نگهداری کرد.

یک کپسول یک روز در میان(روزهای 1، 3، 5 و 7) یک ساعت قبل از غذابا آب سرد یا ولرم بلعیده شود. کپسولحاوی واکسن نباید جویده شود. برنامهکامل واکسیناسیون خوردن هر چهارکپسول میباشد و در غیر این صورتممکن است پاسخ مناسب ایمنی حاصلنشود. مصونیت برای حداقل 5 سال باقیمیماند. در صورت تماس مکرر و مداوم باتب تیفوئید بعد از 5 سال، برنامه مجددواکسیناسیون بعنوان یاد آوری توصیهمیشود.

بعضی از داروهایضدمالاریا، فنی توئین، داروهای کاهندهسیستم ایمنی و کورتیکوستروئیدها ممکناست در ایجاد پاسخ مناسب ایمنی مداخلهکنند. در این موارد واکسن باید تحتمراقبتهای پزشکی استفاده شود.سولفونامیدها و آنتیبیوتیکها نیزمانعایجاد پاسخ مناسب ایمنی دربرابرواکسنخوراکی تیفوئید میشوند.

Enteric coated capsules