پتاسیم کلراید

POTASSIUM CHLORIDE

این دارو در درمان کمیپتاسیم خون همراه یا بدونآلکالوزمتابولیک، در مسمومیت مزمن بادیگوکسین و در بیماران مبتلا به فلجدورهای همراه کمی پتاسیم خون مصرفمیشود. مکملهای پتاسیم بمنظورپیشگیری از بروز کمی پتاسیم خون دربیمارانی که کاهش پتاسیم خون در آنانمخاطرهآمیز است، و همچنین در بیمارانمبتلا به سیروز کبدی همراه آسیت، زیادیآلدوسترون همراه کار طبیعی کلیه، اسهال،استفراغ طولانی و نفروپاتی تخلیهکنندهپتاسیم و در کودکان تحت درمان طولانیمدت با آدرنوکورتیکوئیدها مصرفمیشود.

دفع املاح پتاسیم از کلیه(90 درصد) و مدفوع (10 درصد) میباشد.

1 ـ این دارو در موارد زیر باید بااحتیاط مصرف شود: اسهال طولانی یا شدید اختلال در عملکردمری، طولانیبودن زمان تخلیه معده،انسداد روده یا قرحهگوارشی، فلج دورهایخانوادگی، انسداد شدید یا کامل قلب وزیادی پتاسیم خون یا حالاتی که منجر بهزیادی پتاسیم خون میشود. 2 ـ در بیماران سالخورده خطر بروززیادی پتاسیم خون به علت تغییر درتوانایی کلیه این بیماران در دفع پتاسیموجود دارد. 3 ـ مصرف این دارو برای تصحیح کمیپتاسیم خون باید با احتیاط صورت گیرد تااز زیادی پتاسیم خون همراه با آریتمیقلبی اجتناب شود. 4 ـ غلظتهای پلاسمائی بیش از 5/5 mEq/L بعلت احتمال بروز آریتمیخطرناک است. 5 ـ پیگیری دقیق وضعیت بیمار، بررسیالکتروکاردیوگرام و اندازهگیری غلظتپتاسیم ممکن است ضروری باشد. 6 ـ در صورت بروز اختلال در عملکرد کلیه(کم ادراری یا افزایش کراتینین سرم)،انفوزیون کلرورپتاسیم باید فورا قطع شود.

اغتشاش شعور، ضرباننامنظم یا آهسته قلب، بیحسی یا گزگز دردستها، پا یا لب، اشکال در تنفس، اضطراب،خستگی یا ضعف، ضعف یا احساسسنگینی در پاها با مصرف این داروگزارش شده است.

1 ـ دارو بلافاصله پس ازغذا یا همراه با آن مصرف شود. 2 ـ دوره درمان باید کامل شود، بویژه اگراز داروهای مدر یا دیگوکسین استفادهمیشود. 3 ـ در صورت بروز علائم خونریزیگوارشی، مراجعه فوری به پزشکضروری است.

هر گرم کلرور پتاسیم، معادل 13/41میلیاکی والان پتاسیم است. خوراکی: بزرگسالان: بمنظور پیشگیری یا درمانکمی پتاسیم خون 20 میلیاکیوالانپتاسیم (تقریبا معادل 1/5 گرم کلرورپتاسیم) در 180 میلیلیتر آب سرد، 5 ـ 1 باردر روز یا 20ـ6/7 میلیاکیوالان پتاسیم(معادل 1/5ـ 0/5 گرم کلرور پتاسیم) ازقرص پیوسته رهش، 3 بار در روز مصرفمیشود. تزریقی: بزرگسالان: بعنوان جانشین شوندهالکترولیت یا درمان کمی پتاسیم خون،مقدار مصرف و سرعت انفوزیون بایدبرحسب نیاز بیمار تعیین گردد (حداکثر تا400mEq/day). پس از انفوزیون اولیه60ـ40 میلیاکیوالان، پاسخ بیمار باید باسنجش غلظت پتاسیم سرم والکتروکاردیوگرام مشخص گردد وسرعت انفوزیون بعدی تعیین شود. کودکان: برای درمان کمی پتاسیم خون تاmEq/kg 3 انفوزیون وریدی میشود. درپیشگیری از کمی پتاسیم خون، مقدارمصرف براساس نیاز هر بیمار تعیینمیشود.

مصرف همزمانداروهای مهارکننده آنزیم مبدلآنژیوتانسین، ضدالتهابهایغیراستروئیدی، مسدودکنندههای گیرندهبتا ـ آدرنرژیک، مدرهای نگهدارنده پتاسیمو هپارین با مکملهای پتاسیم، ممکن استسبب افزایش غلظت پتاسیم سرم و درنتیجه ایست قلبی شود. مصرف همزمانداروهای آنتیکولینرژیک با شکل خوراکیکلرورپتاسیم ممکن است شدت ضایعاتدستگاه گوارش ناشی از مصرف این دارورا افزایش دهد. مصرف همزمانکلرورپتاسیم با دیگوکسین در بیماراندیژیتالیزه یا در بیماران مبتلا به بلوکشدید یا کامل قلب توصیه نمیشود.

For Infusion: 20mEq / 10ml, 100mEq /50ml Sustained Release Tablet: 500 mg