تتراسایکلین

TETRACYCLINE HCI

این دارو در درمان تشدیدبرونشیت مزمن، عفونتهای ناشی ازبروسلا، کلامیدیا، میکوپلاسما و ریکتزیا ونیز در درمان آکنه ولگاریس و افوزیونپلورال ناشی از سیروز یا بیماریهایبدخیم مصرف میشود.

75 درصد دارو از راهخوراکی جذب میشود که این مقدار درحضور غذا کاهش مییابد. غلظت سرمیدارو 3 ـ 2 روز پس از مصرف به حددرمانی میرسد. پس از جذب بخوبی دراغلب بافتها و مایعات بدن منتشر میشود.دفع دارو عمدتا کلیوی است، اما از راهصفرا نیز دفع میشود. نیمه عمر دارو 11 ـ 6 ساعت است که در بیماران آنوریکممکن است تا 100 ساعت نیز افزایش یابد.

دارو در صورت وجودعیب کار کلیه و در کودکان با سن کمتر از12 سال نباید مصرف شود.

1 ـ این دارو بندرت ممکن استموجب بروز حساسیت به نور شود. 2 ـ مصرف تتراسیکلین موضعی ممکناست باعث حساس شدن پوست و بروزحساسیت به دارو در صورت مصرفموضعی یا سیستمیک آن در دفعات بعدیشود.

تهوع، استفراغ، اسهال،عفونت ثانویه ناشی ازمیکروارگانیسمهای مقاوم و بندرتواکنشهای آلرژیک با مصرف این داروگزارش شده است. سردرد و اختلالاتبینایی ممکن است نشانه افزایش فشارداخل جمجمه باشند. همچنین درد، قرمزی،تورم یا سایر علایم تحریک با مصرفموضعی این دارو گزارش شده است.

1 ـ دوره درمان تراخم بااین دارو ممکن است چند ماه طول بکشد.مصرف همزمان تتراسیکلین خوراکی درصورت شدید بودن عفونت ممکن استضروری باشد. 2 ـ از مصرف همزمان داروهای آنتی اسید،مکملهای حاوی کلسیم و آهن، ملینهایحاوی منیزیم و سدیم بیکربنات شیر ولبنیات طی 3 ـ 1 ساعت پس از مصرف ایندارو باید خودداری شود. 3 ـ بیمار نباید به مدت طولانی در معرضنور آفتاب یا لامپهای دارای اشعه ماوراءبنفش قرار گیرد. 4 ـ دوره درمان با این دارو باید کامل شود.

بزرگسالان: مقدار مصرف این دارو از راهخوراکی 500 ـ 250 میلیگرم هر 6 ساعتمیباشد. در درمان آکنه این دارو به مقدار250 میلیگرم 3 بار در روز به مدت 4 ـ 1هفته مصرف میشود و سپس این مقدار به2 بار در روز کاهش و تا بهبودی ادامهمییابد. در صورتی که پاسخ درمانی لازمدیده نشود، افزایش مقدار مصرف ممکناست ضروری باشد. تتراسیکلین به مقدار500 میلیگرم 4 بار در روز برای 15 روزدر درمان مراحل اولیه سیفیلیس مصرفمیشود. مقدار مصرف تتراسیکلین دردرمان اورتریت غیرگونوکوکی 500میلیگرم 4 بار در روز برای 21 ـ 7 روزمیباشد. بهصورت موضعی، یک یا دو باردر روز استفاده میشود. کودکان: به صورت موضعی یک یا دو باردر روز بر روی موضع مالیده میشود. بهعنوان ضد باکتری، در کودکان با سن 8سال و بیشتر، مقدار 12/5mg/kg ـ 6/15 هر6 ساعت مصرف میشود.

مصرف همزمان ایندارو با آنتیاسیدها جذب آن را کاهشمیدهد. جذب خوراکی املاح آهن وتتراسیکلینها در صورت مصرف همزماندو دارو کاهش مییابد. سوکرالفات جذبخوراکی تتراسیکلینها را کاهش میدهد.تتراسیکلینها در صورت مصرف همزمانبا داروهای خوراکی جلوگیری کننده ازبارداری، اثر این داروها را ممکن استکاهش دهند.

Capsule: 250mg Topical Ointment: 3%