اتومیدیت

ETOMIDATE

موارد مصرف:

اتومیدیت یک داروی بیهوشکننده است که برای القاء بیهوشی مصرفمیشود. این دارو بخصوص در بیمارانمبتلا به اختلالات قلبی ـ عروقی مصرفمیشود.

فارماکینتیک:

اتومیدیت سریعا توسطکبد متابولیزه و غیر فعال میگردد. نیمهعمر آن حدود 75 دقیقه است و شروع اثرآن طی یک دقیقه بعد از تزریق میباشد.طول مدت اثر دارو وابسته به مقدارمصرف و معمولا 5 ـ 3 دقیقه است. زمانهوشیابی آن نیز کمی سریعتر از تیوپنتالاست.

مکانیسم:

اتومیدیت یک خواب آورکوتاه اثر است که احتمالا اثراتی مشابهGABA دارد.

موارد منع مصرف:

هشدار:

1 ـ مصرف اتومیدیت هنگامزایمان توصیه نمیشود. 2 ـ مصرف اتومیدیت در اختلالات سیستمایمنی، عفونت و موارد پیوند اعضا باید بااحتیاط فراوان صورت گیرد.

عوارض:

نکات:

1 ـ تزریق داخل عضلانیدارو میتواند موجب بروز درد در ناحیهتزریق شود که با پیش درمانی با یک ضددرد مخدر و یا استفاده از وریدهای بزرگمیتوان موجب کاهش این عارضه شد. 2 ـ مصرف توام اتومیدیت با داروهایبلوک کننده عصبی ـ عضلانی معمولا تاثیرقابل توجهی بر روی مقدار مصرف اینداروها هنگام لوله گذاری داخل تراشهاینمیگذارد.

میزان مصرف:

مقدار مصرف دارو باید برای هر بیمار جداگانه تعیین شود. به عنوان یک راهنمای کلی دربزرگسالان و کودکان 10 سال به بالا مقدارمصرف به عنوان بیهوش کننده عمومیmg/kg 0/6 ـ 0/2 است که بهصورت تزریقآهسته داخل وریدی تجویز میشود. دربیماران با ریسک خطر بالا با میزان0/1mg/kg/min تا حصول بیهوشی (حدود3 دقیقه)، تجویز میگردد. مصرف این دارودر کودکان زیر 10 سال توصیه نمیشود.

تداخل داروئی:

اشکال:

Injection : 20 mg / 10 ml