پردنیزولون

PREDNISOLONE

پردنیزولون برای درمانجایگزینی در نارسایی غده فوق کلیویاستفاده میشود. این دارو همچنین دردرمان علامتی اختلالات التهابی و آلرژیکو در جهت سرکوب کردن سیستم ایمنیاستفاده میشود. پردنیزولون درهیپرپلازی مادرزادی غده فوق کلیه،بیماریهای التهابی روده، بیماریهایرماتیسمی و ادم مغزی نیز موثر است.

فراهمی زیستی دارو، حدود90ـ80% بوده و نیمه عمر آن 3 ـ 2 ساعتمیباشد. پردنیزولون بطور عمده در کبد ومقادیری نیز در کلیه و بافتها بهمتابولیتهای غیر فعال تبدیل میشود.متابولیتها از کلیه دفع میشوند.

این دارو با عبور از غشاءسلولی به گیرندههای خود در سیتوپلاسممتصل شده و کمپلکس دارو گیرنده واردهسته سلول میشود. این کمپلکس با اتصالبه نواحی خاصی از DNA موجب تحریکروند رونویسی mRNA و بدنبال آن ساختآنزیمهایی میگردد که در نهایت مسئولاثرات سیستمیک کورتیکواستروئیدهامیباشند. کورتیکواستروئیدها باجلوگیری از تجمع سلولهای التهابی درناحیه التهاب، مهار فاگوسیتوز و آزاد شدن آنزیمهای مسئول در التهاب و مهارساخت و آزاد شدن واسطههای شیمیاییالتهاب، اثرات ضد التهابی خود را اعمالمیکند.

در صورت وجودعفونتهای سیستمیک که با وجودداروهای ضد میکروبی اختصاصی درماننشدهاند، نباید مصرف شود.

1 ـ استفاده طولانی مدتپردنیزولون در کودکان میتواند منجر بهمهار رشد شود. 2 ـ بدنبال مصرف این دارو ممکن استتستهای بررسی عملکرد محورهیپوتالاموس - هیپوفیز ـ غده فوق کلیویدچار اختلال شود. 3 ـ در افراد مسن و بخصوص زنان یائسه،شانس ایجاد پوکی استخوان و افزایشفشار خون، بالا میرود. 4 ـ با تجویز مقادیر بیش از 7/5mg/dayممکن است علائمی شبیه سندرم کوشینگظاهر شود. 5 ـ در افراد با سابقه ابتلا به سل، زیادیفشار خون، سکته اخیر قلبی، نارساییاحتقانی قلب، اختلال عملکرد کلیه و کبد،دیابت یا سابقه فامیلی این بیماری،اختلالات روحی و روانی حاد، صرع،زخمهای گوارشی و کمکاری تیروئید بااحتیاط تجویز شود.

درمان دراز مدت باپردنیزولون بیمار را از جهت ابتلا بهبیماریهای عفونی مستعد میکند و از طرفیعلائم عفونت نیز پنهان میشود. مصرفمقادیر بالای پردنیزولون میتوانداختلالات روانی را تشدید کند. کاهش و یاتاری دید، تکرر ادرار و پرنوشی، قرحهگوارشی، علائم شبه کوشینگ، آکنه وافزایش فشار خون از عوارض جانبی داروهستند.

1 ـ برای به حداقلرساندن تحریک گوارشی شکل خوراکیپردنیزولون باید بعد از غذا مصرف شود. 2 ـ از قطع ناگهانی مصرف دارو بعد ازاستفاده طولانی (بیش از 3 هفته) پرهیزشود. 3 ـ در طول درمان، مصرف سدیم بایدمحدود شده و مصرف مکملهای حاویپتاسیم توصیه میشود. 4 ـ معاینات چشم پزشکی در طول درماندراز مدت، بطور مرتب بایدانجام گیرد.

در ابتدا 20mg/day ـ 10 (درصورت شدت بیماری حداکثر 60mg/day)ترجیحا در هنگام صبح و بعد از صبحانه،مصرف میشود. این مقدار مصرف ممکناست طی چند روز کاهش یافته و یا آنکهنیاز به تداوم مصرف به مدت چند هفته تاچند ماه باشد. درمان نگهدارنده، بطورمعمول mg/day 15 ـ 2/5 بوده ولی ممکناست به مقادیر بالاتر نیز نیاز باشد.

مصرف همزمان ایندارو با ریفامپین، داروهای ضد صرع مانندکاربامازپین، فنوبارییتال، فنی توئین وپریمیدون موجب تسریع متابولیسمپردنیزولون وکاهش اثر دارو میگردد. ایندارو ممکن است باعث کاهش اثر داروهایپائین آورنده قند خون و یا داروهایکاهنده فشار خون گردد.

Tablet : 5 mg, 50 mg