پیپراسیلین

PIPERACILLIN

این دارو در درمانعفونتهای ناشی از پسودوموناسآئروژینوزا مصرف میشود.

غلظت سرمی دارو 0/5 ساعت پس از تزریق عضلانی به اوج خود میرسد. نیمه عمر دارو 1/2 ـ 0/6ساعت است که در صورت عیب کار کلیه تا 3 ساعت نیز ممکن است افزایش یابد. 80 ـ 60 درصد دارو بهصورتتغییرنیافته از طریق ادرار دفع میشود.

در صورت وجودسابقه آلرژی به پنیسیلینها نباید مصرفشود.

در بیماران بیماران مبتلا به عیب کار کلیه، فیبروز سیستیک و سابقه بیماریهای گوارشی بویژه کولیتپسودوممبران ناشی از آنتی بیوتیک باید بااحتیاط فراوان مصرف شود.

واکنشهای حساسیتیشامل کهیر، تب، درد مفاصل، آنژیوادم وشوک آنافیلاکتیک در بیمارانی که دچارحساسیت مفرط میشوند، با مصرف ایندارو گزارش شده است. همچنین بامصرف این دارو کاهش پتاسیم خون وتغییر در عملکرد پلاکتها ممکن است بروزکند.

1 ـ در تزریق عضلانیپیپراسیلین نباید بیش از 2 گرم از دارو دریک محل تزریق شود. 2 ـ بیماران مبتلا به عیب کار کلیه ممکناست به کاهش مقدار مصرف نیاز داشتهباشند. 3 ـ در صورت بروز اسهال، بدون مشورتبا پزشک از مصرف هر گونه داروی ضداسهال باید خودداری نمود. 4 ـ مخلوط کردن پنی سیلینها وآمینوگلیکوزیدها توصیه نمیشود.

بزرگسالان: به عنوان ضد باکتری، 4 ـ 3گرم از دارو هر 6 ـ 4 ساعت از راه عضلانییا وریدی تزریق میشود. در درمانمننژیت باکتریایی، 4 گرم هر 4 ساعت ازراه وریدی و در درمان عفونت مجاریادراری 4 ـ 3 گرم هر 8 ـ 6 ساعت از راهوریدی تزریق میشود. کودکان: در درمان مننژیت باکتریایی، درنوزادان با وزن تا 2 کیلوگرم، 50mg/kg هر12 ساعت در هفته اول زندگی و سپس50mg/kg هر 8 ساعت و در نوزادان با وزن2 کیلوگرم و بیشتر، 50mg/kg هر 8 ساعتدر طول هفته اول زندگی و سپس 50mg/kgهر 6 ساعت تزریق عضلانی یا وریدیمیگردد.

در صورت مصرفهمزمان مقادیر زیاد این دارو با داروهای ضد انعقاد کومارینی یااینداندیونی، هپارین و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی احتمال بروزخونریزی ممکن است افزایش یابد. مصرفهمزمان این دارو با داروهای ترومبولیتیکتوصیه نمیشود، زیرا احتمال بروزخونریزی شدید ممکن است افزایش یابد.مصرف همزمان پنی سیلینها بامتوترکسات منجر به کاهش کلیرانسمتوترکسات و در نتیجه مسمومیت با ایندارو میشود.

For Injection : 1g, 2g (as Sodium)